Overslaan en naar de inhoud gaan

Projecten &
realisaties

Extra sporen tussen Gent en Brugge

Het belang van een derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge

De kust is een toeristische trekpleister en een belangrijke toegangspoort naar de havens van Zeebrugge en Oostende. Logisch dus dat we zowel reizigers als goederen vlot naar hun bestemming willen brengen. En daarbij speelt de trein een cruciale rol.

Vandaag rijden er maar liefst 250 reizigers- en goederentreinen per dag op de lijn tussen Gent en de kust. Het aantal treinen zal in de toekomst enkel toenemen.

Maar trage goederentreinen en steeds snellere reizigerstreinen rijden op dezelfde sporen. Nogal hinderlijk, zeker tijdens de piekuren en tijdens de zomermaanden (kusttoerisme). Hoe we die toename dan juist opvangen?

Wel, door een derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge aan te leggen. Want pas dan zullen de treinen vlotter rijden. Zo kan het snelle verkeer op de middelste sporen rijden, terwijl het trage verkeer op de buitenste blijft. Zodat ze elkaar op geen enkel moment hinderen. Ideaal.

Welke werken voeren we precies uit?

Een heleboel! We zijn volop bezig met de aanleg van twee extra sporen tussen Gent en Brugge. De twee bestaande sporen komen tussen de twee nieuwe te liggen.  

Op de spoorlijn vernieuwen we 7 stations stopplaatsen (Drongen, Hansbeke, Bellem, Maria-Aalter, Aalter, Beernem en Oostkamp). Ook de omgeving, de toegangen, de perrons, luifels, schuilhuisjes en fietsenstallingen vernieuwen we van a tot z in samenwerking met NMBS.

Langs de rest van het traject, waar we extra sporen creëren tussen de stations, worden ook de langswegen, de spoorweginstallaties en omheiningen geplaatst. We houden ook rekening met de omwonenden en plaatsen waar nodig geluidsmuren.

 

Klaar: onze verwezenlijkingen

  • Nieuwe ringvaartbruggen en Snepkaai (tussen Gent en Landegem);
  • 3e en 4e spoor tussen Gent en Landegem, incl. vernieuwing en herinrichting station Drongen;
  • Vervanging alle overwegen op het ganse traject tussen Gent en Brugge;
  • Vernieuwing en aanpassing van alle bruggen boven de spoorlijn;
  • De bedding tussen Beernem en Oostkamp;
  • De stationsomgeving, vernieuwing en verhoging van de stations in Oostkamp, Maria-Aalter en Aalter.
Medegefinancieerd door Europese unie.

Meer info over de verschillende werven: