Overslaan en naar de inhoud gaan

Projecten &
realisaties

Extra sporen tussen Gent en Brugge

Het belang van een derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge

De kust is een toeristische trekpleister en een belangrijke toegangspoort naar de havens van Zeebrugge en Oostende. Logisch dus dat we zowel reizigers als goederen vlot naar hun bestemming willen brengen. En daarbij speelt de trein een cruciale rol.

Vandaag rijden er maar liefst 250 reizigers- en goederentreinen op de lijn tussen Gent en de kust. Het aantal treinen zal in de toekomst enkel toenemen.

Maar trage goederentreinen en steeds snellere reizigerstreinen rijden op dezelfde sporen. Nogal hinderlijk, zeker tijdens de piekuren en tijdens de zomermaanden (kusttoerisme). Hoe we die toename dan juist opvangen? Wel, door een derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge aan te leggen. Want pas dan zullen de treinen vlotter rijden. Zo kan het snelle verkeer op de middelste sporen rijden, terwijl het trage verkeer op de buitenste blijft. Zodat ze elkaar op geen enkel moment hinderen. Ideaal.

Welke werken voert Infrabel precies uit?

Een heleboel! We zijn volop bezig met de aanleg van twee extra sporen tussen Gent en Brugge. De twee bestaande sporen komen tussen de twee nieuwe te liggen.  

Op de spoorlijn maken we plaats voor 6 stopplaatsen (Drongen, Hansbeke, Bellem, Maria-Aalter, Beernem en Oostkamp) en 2 stations (Landegem, Aalter ). De perrons, luifels, schuilhuisjes en fietsenstallingen vernieuwen we van a tot z in samenwerking met NMBS. Waar nodig komen ook geluidsmuren.

Ook de stationsomgeving van Oostkamp en Maria-Aalter nemen we onder handen. Daar maken we ruimte vrij voor de aanleg van het derde en vierde spoor. Verder vervangen we bestaande tunnels door nieuwe en leggen we de stationsomgeving opnieuw aan.

Klaar: onze verwezenlijkingen

  • Nieuwe ringvaartbruggen en Snepkaai (tussen Gent en Landegem); 
  • Vernieuwing en herinrichting stopplaats Drongen (tussen Gent en Landegem);
  • Vervanging overwegen in Beernem, Aalter en Oostkamp; 
  • Verbreding spoorbruggen in Maria-Aalter en Aalter; 
  • Aanleg van een nieuwe weg langs het spoor die aansluit op de Halvemaanstraat (kant Oostkamp) en de Wellingstraat (kant Beernem);
  • Heraanleg Merendreestraat.