Van de 844 inzendingen heeft de internationale jury van de Cannes Corporate Media & TV Awards 136 video’s bekroond, waaronder 2 van onze projecten: ‘We Are Infrabel’ en ‘Jeroom Slagboom’!
Een prestigieus festival en een gerenommeerde jury!
Het ‘Cannes Corporate Media & TV Awards’-festival bekroont de beste bedrijfsfilms, films voor online gebruik, documentaires en reportages. Het Cannes Corporate Media & TV Awards-festival is het enige festival voor bedrijfsfilms en vindt plaats in Cannes, de legendarische thuisstad van het festival voor langspeel- en reclamefilms!
De deelnemers komen van over de hele wereld en de jury bestaat uit bekende persoonlijkheden (zoals winnaars van de Emmy Awards of Oscarwinnaars). Door de coronacrisis werd de prijsuitreiking dit jaar helaas geannuleerd. De trofeeën worden per post verstuurd. We kijken er al naar uit om ze te ontvangen!
Gedelegeerd bestuurder Benoît Gilson is maar wat blij met deze overwinning: “Deze erkenning onderstreept het belang van de communicatie voor ons bedrijf. Dit is veelbelovend voor de toekomst! Ik ben bijzonder trots op wat de verschillende teams met deze twee projecten hebben gerealiseerd. Zoals altijd toonden onze collega’s zich van hun creatiefste kant om zo tot een uniek concept te komen!”
Een Gouden en een Zilveren Dolfijn voor Jeroom Slagboom, de onzichtbare man van de overwegen
Voor onze sensibiliseringscampagne rond overwegen besloten we om te kiezen voor een niet-alledaagse insteek. Onze film vertelt namelijk het verhaal van Jeroom, een overwegslagboom die overal wordt genegeerd en vergeten. Een aanpak die de jury wel wist te bekoren, want we slepen voor deze film een Gouden Dolfijn in de categorie ‘informatiefilms’ en een Zilveren Dolfijn in de categorie ‘CSR’ in de wacht!
Er gebeuren elk jaar nog altijd te veel ongevallen aan overwegen: in 2019 waren het er 45, waarvan 7 met dodelijke afloop en 6 met ernstige verwondingen. “We moeten vandaag meer doen dan de mensen informeren over hoe gevaarlijk het is als je de verkeerregels aan overwegen niet naleeft. We moeten de mensen ook overtuigen en meenemen in onze leefwereld zodat ze er echt op letten en stoppen voor een gesloten slagboom. Daarom kozen we voor een andere, positievere aanpak. We gaven onze slagboom een menselijk gelaat en trekken zo de aandacht. Op een humoristische toon wekken we emoties op en brengen we onze boodschap over,” aldus Juny Op De Beeck, projectmanager.
Een Zilveren Dolfijn voor ‘We Are Infrabel’, onze aanwervingscampagne op maat
Aanwervingen vormen een van de grootste uitdagingen voor ons bedrijf. In 2018 lanceerden we daarom de grootste aanwervingscampagne uit onze geschiedenis. In het verlengde van die inspanningen ontwikkelden we in 2019 nog een bijkomende campagne: We Are Infrabel. Zo willen we niet alleen ons imago dynamischer maken en werken aan onze naamsbekendheid, maar ook meer dan ooit doelgericht communiceren naar technici, ingenieurs en informatici.
Projectmanager Marie Molens vertelt wat meer over het concept van de video: “In 2019 was het enerzijds erg belangrijk om te werken rond de reputatie van Infrabel. We moesten anderzijds aan het grote publiek uitleggen wie we zijn en welke mogelijkheden we op basis van onze vele uiteenlopende beroepen allemaal te bieden hebben. Daarom maakten we één hoofdfilm om ons bedrijf voor te stellen en daarnaast verschillende video’s om onze verschillende beroepen in de kijker te plaatsen. Waar we wellicht het verschil hebben gemaakt? Alle acteurs en actrices in het filmpje zijn werknemers van Infrabel. Ze maakten tijd voor ons vrij, waren heel flexibel/enthousiast en hebben zich helemaal ‘gesmeten’. En net dat maakt onze video zo authentiek. Deze prijs is dus ook voor hen.”
Het filmpje waarin JULLIE de hoofdrol speelden, viel bij de jury dus het meest in de smaak. We sleepten de Zilveren Dolfijn in de categorie ‘human resources’ in de wacht!
Proficiat aan iedereen die betrokken was bij deze twee projecten!