De winter staat synoniem voor vele minuten vertraging. Vorig jaar alleen al voor 80 uur. Vooral door vorstafzetting op de bovenleiding, die verstoort het contact met de pantograaf. Ook de grip van de trein op de sporen door de luchtvochtigheid, is al eens de boosdoener.
Dit jaar willen we preventief aan de slag gaan: we zijn daarvoor een anti-ijstrein in.
Een mengsel van minerale en plantaardige oliën
De nacht van 12 op 13 december zetten we een speciale trein in in het zuiden van het land.
Wat is het?
- Een toestel dat geïnstalleerd wordt op een vlakke wagen.
- Dat toestel wordt geleid door een lasercamera.
- Hij rijdt aan 30km/u.
- Het toestel sproeit de gel op de bovenleiding.
De gel is een mengsel van minerale en plantaardige oliën dat gedeeltelijk biologisch afbreekbaar is. Hij wordt verspreid aan een snelheid van 1 liter per kilometer en hij beperkt de vorstvorming.
De testfase doen we vooral op die delen van netwerk die het meest gevoelig zijn: tussen Jemelle en de Luxemburgse grens via Aarlen (lijn 162), richting de Franse grens via Athus (lijn 167) en de as Bertrix-Libramont (lijn 165).
Goeie leerlingen
En werkt dat? De resultaten op de buitenlandse spoornetwerken, vooral in Italië, zijn positief!
We blijven ook andere methodes gebruiken om weerproblemen aan te pakken, zoals de Sanditrein. Die zet een pasta van aardappelzetmeel, zand en metaaldeeltjes op rails om ze minder glad te maken.
Of we gebruiken treinen die uitgerust zijn met een pantograaf die versterkt werd met staal. Die schraapt de vorst af en zorgt voor een gemakkelijkere doorgang van treinen die volgen. Een addertje onder het gras? Die techniek zorgt voor versnelde slijtage van het koper van de bovenleiding. En het is reactief, niet preventief.
We zijn goeie studenten op dat vlak. We hebben good practices uitgewisseld met buitenlandse netwerkbeheerders, vooral uit Polen en Italië. Wat hebben we daaruit geleerd? We gebruiken de meeste maatregelen al die ze daar ook nemen bij slecht weer. Maar we misten er een: het verspreiden van anti-ijsgel op de bovenleiding. Dat doen we dus nu!