In het voorjaar van 2019 startte Infrabel met de elektrificatiewerken van de spoorlijn Hasselt-Mol. Vanaf nu zijn de werken klaar en is deze lijn officieel geopend. Nu is ruim 90% (5965 km aan hoofdsporen) van het Belgische netwerk geëlektrificeerd en behoort het tot de top van Europa op het gebied van elektrificatie.
De uitgevoerde werken
Op het traject werd er 58 km aan bovenleiding geïnstalleerd: 38 km spoor tussen de vertakking Zonhoven en Mol waarvan 10 km dubbelspoor tussen Zolder en Beverlo, het tweede perronspoor in Leopoldsburg en enkele bundelsporen in Mol. In totaal zijn er 1.250 bovenleidingspalen geplaatst, 1.400 ton staal gebruikt voor de bovenleidingsconstructies, en 300 km aan draden en kabels afgerold voor de bovenleiding. Indrukwekkende cijfers!
Het bleef niet bij bovenleidingswerken alleen. Verspreid over de 38 km lange spoorlijn heeft Infrabel in Leopoldsburg en op de grens Houthalen/Zolder ook 2 nieuwe tractieonderstations gebouwd en één nieuwe sectioneerpost in Hasselt (aan de spoorvertakking Zonhoven). Deze installaties zetten hoogspanning om in bruikbare spanning (3.000 Volt gelijkspanning) voor het treinverkeer. Vanuit het onderstation loopt de omgezette tractiestroom via de bovenleiding naar de treinen zodat die elektrisch kunnen rijden.
Daarnaast heeft Infrabel ook een aantal infrastructuurwerken uitgevoerd op het spoortraject zoals de verhoging en vernieuwing van verschillende bruggen. Dit was nodig omdat de bruggen onvoldoende hoog waren voor de doortocht van een elektrische trein met bovenleiding. De brug ’t Routeke in Heusden-Zolder en de bruggen van de Stationsstraat en Zandstraat in Beringen zijn al een tijdje klaar, de nieuwe betonnen brug van de Koerselsesteenweg zal eind augustus volledig afgewerkt zijn (maar dit heeft geen impact voor het treinverkeer). Ook de brug over het kanaal Dessel-Kwaadmechelen werd grondig gerenoveerd en in het station Mol en in Zolder zijn er verschillende spoorwissels vernieuwd.
Uitbreiding van het treinaanbod
Vanaf december 2024 zal de L-trein op zondag elk uur rijden tussen Hasselt en Mol, en dat in beide richtingen, in plaats van om de twee uur nu. Het aanbod op weekdagen wordt tussen deze twee steden uitgebreid vanaf december 2025. Zowel tijdens de ochtend- als de avondspits zal er vanaf dan in beide richtingen een tweede trein per uur rijden. Het gaat telkens om een P-trein richting Hasselt en een P-trein richting Mol.
Duurzame investering voor Limburg en de Kempen
De totale investering voor de elektrificatiewerken op de spoorlijn Hasselt - Mol bedraagt ongeveer 50 miljoen euro, waarvan het grootste deel van de financiering federaal is en het Vlaamse Gewest een deel (bijna 15 miljoen euro) bijdraagt. Het Limburgse spoorwegnet* is nu volledig elektrisch voor wat betreft de reizigerslijnen. De elektrificatie vormt zo een belangrijke investering voor de mobiliteit in Limburg en ook voor de Kempen, is milieuvriendelijk en zal de stiptheid ten goede komen.
*In juni 2021 werd de geëlektrificeerde reizigerspoorlijn Hamont - Mol in gebruik genomen; in maart 2022 de geëlektrificeerde goederenspoorlijn Genk-Goederen - Bilzen.