Overslaan en naar de inhoud gaan

Infrabel houdt zich klaar voor de hittepiek

Voor de tweede keer dit jaar activeert Infrabel zijn "Hitteplan" omwille van de uitzonderlijk hoge temperaturen. Dit plan voorziet in preventieve en reactieve maatregelen om de veiligheid van het spoorwegverkeer en het welzijn van het spoorwegpersoneel te waarborgen.

Tot 20°C graden warmer in de sporen  

De spoorstaven, de ballast (de kiezelstenen onder en tussen sporen) en de betonnen dwarsliggers slaan warmte op. In de sporen is de temperatuur tussen 10 en 20°C hoger dan de omgevingstemperatuur. Wanneer het ’s nachts afkoelt, kan de temperatuur snel dalen. Deze snelle temperatuursveranderingen kunnen gevolgen hebben voor de spoorinfrastructuur.

De sporen in België zijn afgeregeld op een temperatuur van 25 graden. Dan staat er geen mechanische spanning (drukkracht) op de sporen. Bij warmte zet het metaal van de sporen uit. Die krachten zoeken zich een weg naar buiten. Als dat niet lukt, kan het spoor in extreme gevallen zelfs gaan slingeren waardoor de treinen niet meer veilig kunnen rijden. Maar zo’n spoorslingering is gelukkig eerder uitzonderlijk. Om de spoorstaven op hun plaats te houden, zijn er natuurlijk in eerste instantie de dwarsliggers. Die vangen het grootste deel van de krachten op wanneer een spoor uitzet door de warmte.

Hoge temperaturen kunnen ook problemen veroorzaken op de sensoren (de zogenaamde stroomspoorkringen, assentellers en pedalen) die in het spoor zitten en die de positie van een trein detecteren. Deze detectietoestellen zijn belangrijk in het aansturen van het treinverkeer. Maar door de extreme hitte kan het zijn dat deze sensoren gaan storen, wanneer het metaal van de sporen uitzet.

Om de veiligheid van het spoorwegnet te garanderen, neemt Infrabel een reeks preventieve maatregelen: controle van de sporen, wissels, bovenleidingen, airconditioning van elektrische installaties en datacenters, identificatie van brandgevoelige spoorwegbermen, enz. Het verkeerscoördinatiecentrum van Infrabel geeft meermaals per dag weerberichten door aan de collega’s op het terrein. Naast deze preventieve maatregelen staat het personeel te allen tijde klaar om in te grijpen wanneer zich een probleem voordoet.

Spoorwegpersoneel beschermd tegen hitteslag

Omdat veiligheid prioritair is, is het dragen van beschermende kleding in alle weersomstandigheden verplicht voor medewerkers die buiten werken: lange broek, versterkte schoenen, helm en geel vestje. Om de werkomstandigheden draaglijker te maken, konden de werktijden worden aangepast. De werknemers kregen voldoende water en zonnecrème.