Overslaan en naar de inhoud gaan
Het kwik schiet de hoogte in: onze teams zijn er klaar voor!

Het kwik schiet de hoogte in: onze teams zijn er klaar voor!

Hittegolven, onweders, stormen... De laatste jaren komt zomers noodweer steeds vaker voor. Daarmee stijgt ook het risico op verstoring van het treinverkeer. Om de gevolgen van noodweer voor onze infrastructuur zoveel mogelijk te beperken, ondernemen we actie op alle fronten: preventie, interventie en innovatie. Ons ’Zomerplan’ in een notendop.

We nemen de situatie ernstig
Klimatologen waarschuwen ons dat klimaatveranderingen, en dan in het bijzonder de almaar extremere temperaturen, alleen nog zullen toenemen. Deze weerfenomenen betekenen een enorme belasting voor de spoorinfrastructuur en maken die storingsgevoeliger. Om de uitzonderlijke weersomstandigheden de baas te blijven, ondernemen we actie op verschillende fronten: we nemen preventieve maatregelen, brengen mobiele interventieteams op de been en testen nieuwe oplossingen uit.

Rails wit schilderen: helemaal niet zo’n gek idee!
We testen deze zomer bijvoorbeeld een oplossing uit Italië: we schilderen de rails wit (een kleur die het licht beter reflecteert) om de railtemperatuur te verlagen en zo de risico’s die ontstaan wanneer spoorstaven snel uitzetten en krimpen, te beperken. Bij de eerste tests op enkele delen van ons net merkten we effectief een verschil. En een paar graden minder is een goede zaak voor onze spoorinstallaties!

Zomerplan: preventief en proactief
Bovendien hebben we, zoals elk jaar wanneer de zomer in aantocht is, het zomerplan uitgerold. De vele acties uit dat plan lopen van 15 april tot 15 oktober. Op geregelde tijdstippen bekijken we in welke mate de maatregelen hun doel bereiken en werken we ze bij. Al deze maatregelen, van de meest ’onbeduidende’ tot de meest ingrijpende, zijn essentieel.

Beknopt (niet volledig) overzicht van maatregelen bij hittegolven, felle wind, hevige regen en bliksem

  • Seizoensgebonden inspectie van voegen en wissels en extra inspecties in volle zomer
  • De plaatsen lokaliseren waar afgerukte bomen of takken een gevaar kunnen vormen
  • Dagelijkse opvolging van de weersvoorspellingen
  • Monitoring van de railtemperatuur
  • Beheer van de groenruimtes op het spoorwegdomein en aanleg van brandgangen
  • Detectie van risico’s op destabilisatie van de spoorbermen langsheen de sporen
  • Uitbreiding van de permanentie van de technische teams en inschakeling van mobiele interventieteams

Betrouwbare dienstverlening garanderen
Op deze manier doen we er alles aan om onze klanten een efficiënte, betrouwbare, comfortabele en veilige spoorweginfrastructuur te garanderen. Weer of geen weer!