Overslaan en naar de inhoud gaan
Brussel-Zuid.

Modernisering 
Brussel-Zuid
300 medewerkers

Meer dan 300 van onze collega's maken zich op om tussen 14 oktober en 12 november het gigantische vernieuwingsproject van de Noord-Zuidverbinding, dat vijf jaar geleden van start ging, af te ronden. Samen met NMBS en MIVB zijn we momenteel een alternatief transportplan aan het uitwerken. Doel? De hinder van de werken voor de reiziger zoveel mogelijk beperken!

Deze laatste fase van de werken heeft onvermijdelijk impact op het treinverkeer. De dienstregeling van sommige treinen moet worden aangepast. Na 12 november zullen we het comfort en de veiligheid voor de reiziger heel veel verbeterd hebben.

Waarom moeten we deze werken doen?

Sinds 1952 rijden er treinen door de Brusselse Noord-Zuidverbinding. Een halve eeuw later zijn de seinen aan vervanging toe door de 1200 treinen die er dagelijks passeren. Het risico? Steeds meer technische problemen op het netwerk. De oplossing? Dit systeem vervangen door de modernste technologie. Vaarwel dus aan het oude elektromechanische systeem. We gaan volledig digitaal gestuurde seinen plaatsen!

Dankzij deze technologische sprong kunnen we in de toekomst ook het gekende ETCS-systeem installeren, dat het mogelijk maakt om de snelheid van de treinen voortdurend te volgen. Dit zal ervoor zorgen dat ons spoornet bij de veiligste is ter wereld!

Wat hebben we al gedaan?

De meeste werken deden we 's nachts of tijdens het weekend om de hinder voor onze klanten zoveel mogelijk te beperken. We werkten aan de sporen, vernieuwden de seininrichting en bijna alle bovenleidingen.

We hebben ook alle veiligheidsinstallaties (ventilatiesysteem, brandmuren, noodtoegang, camera's, enzovoort) in de Noord-Zuidverbinding vervangen en gemoderniseerd.

En tijdens deze laatste fase?

We zullen onze seinketen, de motor met 170 wissels en 65 verkeerslichten vernieuwen.

 

Wat doen we om de impact op het treinverkeer zoveel mogelijk te beperken?

Het is ons doel om zoveel mogelijk 's nachts en in het weekend te werken. 

  • We zijn van plan om te werken tijdens twee lange weekends: 1, 2 en 3 november en 9, 10    en 11 november
  • Tijdens de herfstvakantie (van 26 oktober tot 3 november) willen we zoveel mogelijk voorbereidingen doen om de weekdagen te sparen
  • We zetten zeer veel collega's tegelijk in om het aantal werkdagen te beperken: soms zullen er tot 300 mensen op de werf werken

Gevolgen voor het treinverkeer

Van de in totaal 300 treinen die tijdens de spitsuren tussen Brussel-Zuid en Brussel-Noord rijden, zullen er maar een tiental niet kunnen rijden en een dertigtal worden omgeleid of beperkt worden in hun traject tussen 14 oktober en 12 november. We werken momenteel nauw samen met NMBS en MIVB om de beste oplossing uit te werken voor de reizigers en de hinder zoveel mogelijk te beperken.

De spooroperatoren zullen je op 24 september op de hoogte brengen van de aanpassingen van de dienstregeling.

Geduld, we werken voor jou!

Tijdens deze maand van werken zal het treinverkeer dat moet passeren in de Noord-Zuidverbinding, sterke hinder ondervinden. Waarom? Omdat er tijdelijk minder treinen van spoor kunnen wisselen. Bij incidenten kunnen we treinen dus niet naar een ander spoor laten rijden. We versterken daarom onze onderhoudsteams zodat ze zo snel mogelijk kunnen ingrijpen bij een storing of incident.

Na deze laatste fase van de werken zal ons netwerk nog veiliger en performanter zijn, en klaar voor een duurzamere mobiliteit!

Stefaan Dierckens geeft ons een blik achter de schermen van de werf...