Van hendels en katrollen tot computergestuurd treinverkeer
Net zoals automobilisten op de weg de verkeerslichten moeten respecteren, moeten ook treinbestuurders rekening houden met de seininrichting.
Er staan dus een hele reeks seinen opgesteld langs de sporen om het treinverkeer in goede banen te leiden en alles veilig te laten verlopen. Het gaat vooral om lichtseininrichting (zoals de verkeerslichten in het wegverkeer) en verkeersborden.
Sommige seinen, die geplaatst werden in de jaren 1930, werkten nog helemaal mechanisch. Een bediende in het seinhuis, bedient manueel een hele reeks hendels die door middel van kabels en katrollen verbonden zijn met verschillende spoorinstallaties (seinen, wissels, sporen....). De beweging van de hendels zorgt ervoor dat de wissels en seinen van stand veranderen waardoor de bestuurders al dan niet de toelating krijgen om door te rijden.
De laatste, nog werkende mechanische seinen op ons net bevonden zich in Tertre bij Bergen, op een niet-geëlektrificeerde industriële lijn. Als gevolg van de moderniseringsoperatie die al vele jaren op ons net wordt uitgerold, hebben onze teams de seinen weggenomen. Voortaan worden alle seinen op het net bediend met de EBP-PLP-technologie (een computersysteem waardoor de seinbedienden niet langer handmatig of mechanisch hoefden in te grijpen).
Het spoorpatrimonium in ere houden
Er kwam heel wat volk kijken naar de laatste doorrit van de trein met dit seinsysteem. De mensen konden ook toekijken hoe onze teams de oude mechanische seinen demonteerden.
De mechanische seinen worden momenteel hersteld en krijgen binnenkort een nieuw plekje op de museumlijn van de Chemin de fer du Bocq, in het station van Ciney.