Een brug met zorgen
De Rupelbrug is geen gewone brug. Het is een beweegbare brug die horizontaal opendraait op één centrale pijler. Ze weegt 550 ton en draait gemiddeld zo’n 12 keer per dag open om schepen door te laten. Door het intensieve gebruik is het draaimechanisme onderhevig aan slijtage. Het lager, een cruciaal onderdeel van het draaimechanisme, werkte niet meer optimaal, zoals een nek die vastzit.
Het spreekt voor zich dat dit nadelige gevolgen had op de stiptheid van de treinen en de regelmaat van het scheepvaartverkeer. Het lager van de centrale pijler moest dus dringend vervangen worden. Er werden in het verleden al enkele tijdelijke herstellingen gedaan aan het lager, maar nu was er nood aan een definitieve oplossing.
Inventieve oplossingen & teamwork
Twee van onze industriële ingenieurs staken de koppen bij elkaar om een nieuw en steviger onderdeel van het draaisysteem te ontwerpen. Dat deden ze in ware MacGyver-stijl, de bekende tv-held die met een Zwitsers zakmes, wat ijzerdraad en heel wat inventiviteit problemen oploste.
Samen met de hulp van een externe aannemer ontworpen ze een nieuw lager, speciaal op maat gemaakt voor de Rupelbrug. De lager bestaat uit één geheel en is daardoor steviger en ook minder storingsgevoelig.
Om het nieuwe onderdeel op zijn plaats te krijgen, moet eerst een opening in het dienstpad van de brug gemaakt worden. Gaten maken in bruggen is geen standaardpraktijk, maar wel een creatieve oplossing die ons toeliet de nieuwe lager van zo’n 80 op 80cm loodrecht te laten zakken. De collega’s van de bovenleiding uit Antwerpen-Oost kwamen een handje toesteken met een speciale werktrein met uitschuifbare kraan.
Race tegen de tijd
Op één nacht tijd moest de klus geklaard worden. De laatste trein reed over de brug iets na 23u. Tegen 6u de volgende ochtend moesten hier opnieuw treinen veilig over de brug kunnen rijden en ook de schepen moesten kunnen doorvaren.
Het lager op zijn plaats takelen was millimeterwerk. Wanneer het onderdeel op zijn plaats zit en gemonteerd wordt, kan de brug opnieuw draaien.
Door deze ingreep kunnen we het aantal storingen in de toekomst tot een absoluut minimum herleiden. Of hoe we creativiteit, durf en teamwork inzetten voor de stiptheid van de treinen!