Overslaan en naar de inhoud gaan

Minder vertraging, meer veiligheid: anti-trespassingcamera's in Luikse stations

Spoorlopen is een echt maatschappelijk probleem. Treinvertragingen, persoonsaanrijdingen, dodelijke ongevallen... De gevolgen zijn vaak heel groot en  leiden in sommige gevallen tot menselijke drama’s.

Om dit fenomeen het hoofd te bieden, hebben onze teams het afgelopen jaar een proefproject uitgevoerd op het traject tussen Luik-Guillemins en Luik-Saint-Lambert, op lijn 34. Op basis van een succesvol Fins model hebben we 5 camera's geïnstalleerd op de sporen aan de ingang van twee tunnels. Deze camera's kunnen spoorlopers detecteren en spelen in dat geval een boodschap af die de spoorlopers aanspreekt op hun gedrag. Deze boodschap wordt in drie talen (Frans, Nederlands en Engels) afgespeeld.  . Het doel: het gedrag van de persoon beïnvloeden zodat hij of zij de zonezo snel mogelijk verlaat.

De resultaten zijn veelbelovend: in één jaar tijd zorgden de camera’s voor drie maal minder pogingen tot trespassing (gemiddeld 6 gevallen per jaar, en slechts 2 gevallen sinds het gebruik van de camera’s). Bovendien werden er in 2018 voor deze zone meer dan 800 minuten minder vertraging ten gevolge van trespassing geregistreerd in vergelijking met 2017 . "41% van de treinvertragingen worden veroorzaakt door derden. De aanwezigheid van personen op de sporen is dan ook de tweede meest voorkomende oorzaak van vertraging", benadrukte François Bellot, federaal minister van Mobiliteit, die naar Luik afzakte om de presentatie van de projectresultaten bij te wonen. Ook de Luikse schepen van Mobiliteit Gilles Foret was aanwezig en juichte het initiatief van Infrabel toe.

Bellot bezoekt anti-trespassingcamera's in Luikse stations
Bellot bezoekt anti-trespassingcamera's in Luikse stations

Waarom in Luik?

Er zijn vele redenen voor trespassing: tijd besparen om het centrum van Luik te bereiken, de kortste weg nemen om naar huis te gaan of om de trein te halen ...

In 2017 werden meer dan tien gevallen van trespassing geregistreerd in de tunnels van het tracé Luik-Guillemins - Luik-Saint-Lambert, met meer dan 5400 minuten vertraging en één dodelijke aanrijding tot gevolg.

In ons jargon noemen we dergelijke locaties een "hotspot", een plaats waar het risico hoger ligt en die we dus met voorrang moeten beveiligen. In België hebben we 43 hotspots op het netwerk geïdentificeerd, die vooral gelegen zijn in de stations.

Twee miljoen vrijgemaakt voor veiligheid

Terwijl de budgetten van Infrabel in 2016 en 2017 beperkt waren(ongeveer 300.000 EUR/jaar), heeft de minister van Mobiliteit, François Bellot, voor de strijd tegen trespassing en andere risicofenomenen, voor 2018 een budget van 2.240.000 EUR toegewezen.

Naast de installatie van camera's maakt dit budget het ook mogelijk om andere initiatieven in het kader van de veiligheid van onze infrastructuur te implementeren: installatie van verbodsborden op de perrons (zijn al aanwezig op 81% van de perrons in België), installatie van afsluitingen (23 km in totaal op 53 hotspots), stuikelmatten (zijn al aanwezig op 48% van de hotspots), ophoging van de perrons (27 in 2018, in samenwerking met de NMBS), maatregelen ter preventie van zelfmoord op het spoor.

In Finland heeft het camerasysteem "anti-trespassing" het aantal spoorlopers met 44% verminderd en op een andere site met 18%, gedurende een testperiode van twee maanden. In België wordt verwacht dat in 2019 opnieuw een nieuw budget van 1 miljoen euro aan dergelijke projecten zal worden toegewezen. De stations van Huy en Antwerpen zijn al opgenomen in de lijst van genomineerden voor het project...