Spoorvernieuwingswerken duren doorgaans meerdere weken en veroorzaken veel hinder voor het treinverkeer. Maar in Franière (lijn 130) gebruikten onze ingenieurs een innovatieve techniek. Naast de sporen werd een 480m lange plaat geprefabriceerd die nadien op haar definitieve plaats werd geduwd, waardoor het treinverkeer minder lang onderbroken moest worden. Een Europese primeur om trots op te zijn!
Innoveren voor vlotter treinverkeer
De werken die sinds mei op de zogenaamde “dorsale wallonne” ter hoogte van de stopplaats Franière (tussen Namen en Charleroi) aan de gang zijn, stellen ons voor twee uitdagingen: de infrastructuur vernieuwen met zo weinig mogelijk hinder voor het treinverkeer, en de bocht in dit lijnvak rechttrekken zodat de treinen er voortaan 120 km/u kunnen rijden in plaats van te moeten afremmen tot 100 km/u, zoals voorheen.
Vernieuwingswerken uitvoeren aan de spoorinfrastructuur is normaal gezien routinewerk voor onze teams. Maar in het weekend van 5 en 6 september zorgden we op deze werf voor een absolute primeur in de Europese spoorwegsector, dankzij onze ingenieurs. Zij ontworpen een innovatieve techniek om de operatie uit te voeren met zo weinig mogelijk hinder voor het treinverkeer.
Tetris voor gevorderden
De werken verliepen in twee fasen. In de eerste fase bouwden we naast de sporen een gigantische betonplaat:1.300m3 beton, 300 ton wapening, 480 m lang, 8 m breed, 30 cm dik. Een mastodont van maar liefst 6.100 ton, oftewel het gewicht van 18 volgeladen langeafstandsvliegtuigen! Vervolgens moest de constructie met alles erop en eraan nog op haar definitieve plaats komen. Die klus klaarden we in dit eerste weekend van september.
Concreet werd de plaat met vijzels over een afstand van ongeveer 16 m op haar uiteindelijke plaats geduwd. Bij deze operatie, die zaterdag begon, waren een honderdtal mensen voortdurend in de weer om de plaat met behulp van een tiental werftuigen en kranen op haar plaats te schuiven. Nooit eerder in Europa is zo’n groot stuk infrastructuur of spoorkunstwerk op zijn plaats geduwd!
Voor deze primeur mocht onze gedelegeerd bestuurder Benoît Gilson enkele speciale gasten verwelkomen: naast een aantal leden van ons directiecomité en onze raad van bestuur en vertegenwoordigers van spooroperatoren en pendelaars, tekenden ook minister van Mobiliteit François Bellot, en Sophie Dutordoir, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, present. Na afloop was iedereen danig onder de indruk van dit sterk staaltje vakwerk.
31 werkdagen en 5 weekends minder lang “treindienst op enkel spoor”!
Deze techniek biedt heel wat voordelen. Dit type werken op een spoorlijn als L130 heeft normaal gezien een impact op 135 reizigerstreinen en 40 goederentreinen per dag. Dankzij de vooraf gebouwde plaat bleef de dienst op enkel spoor beperkt tot 18 dagen (en 3 weekends), in plaats van de 49 dagen (en 8 weekends) die vereist zijn bij de klassieke methode. Zo hoefde het treinverkeer slechts 3 weekends te worden onderbroken, in plaats van 5 weekends zoals gebruikelijk.
Deze techniek leent zich echter niet voor alle werven. We bekijken in ieder geval welke werken hiervoor nog in aanmerking komen, zodat we onze klanten een nog betere service kunnen bieden.