Op 6 december voltooien we in Picardisch Wallonië een van onze grootste werven van het jaar. Onze collega's van I-AM hebben ruim drie maanden lang vernieuwingswerken uitgevoerd aan de lijn 75A en een baanvak van lijn 94.
Nooit eerder in de geschiedenis van de Belgische spoorwegen werden zulke omvangrijke werken uitgevoerd: in een recordtempo van 96 dagen werden twee delen van het spoornet volledig vernieuwd! De werken gingen van start op 30 augustus. Technische teams uit 7 verschillende disciplines werkten zeven dagen op zeven, de klok rond, om de werken tijdig klaar te krijgen.
Het vernieuwde baanvak gaat nu weer 30 tot 40 jaar lang mee
Het was een enorm project en de cijfers spreken boekdelen: zowat 76 km spoor, meer dan 30.000 dwarsliggers (de houten dwarsliggers werden vervangen door betonnen dwarsliggers), 9 wissels en 5 bruggen moesten vernieuwd worden. Ook de seininrichting kreeg een upgrade en schakelde over op een volledig geautomatiseerd systeem dat noodzakelijk is om de uitrol van het Europese systeem voor een permanente controle van de treinsnelheid (ETCS) tegen eind 2024 te voltooien.
Maar liefst 150 mensen waren betrokken bij de moderniseringswerken aan de belangrijkste onderdelen van de spoorinfrastructuur. Tegen een recordtempo vernieuwden zij de verouderende infrastructuur die almaar vaker kampte met incidenten die de regelmaat van het treinverkeer verstoorden. Zonder deze werken was een snelheidsbeperking (100 km/h in plaats van 140 km/h) nodig geweest om de spoorinstallaties zo weinig mogelijk te belasten en de veiligheid te blijven garanderen. Tijdens de werken werden op verschillende plaatsen op het spoornet voorzieningen aangebracht om er de veiligheid te verhogen, bijvoorbeeld in Herseaux en Froyennes waar afsluitingen in het tussenspoor en struikelmatten op overwegen werden geplaatst.
Beter 96 dagen onderbroken treinverkeer dan 3 jaar lang storingen op het spoornet
Er was ook al een studie uitgevoerd om na te gaan hoe de vernieuwingswerken “spoor per spoor” zouden verlopen (met werken aan een spoor, terwijl het andere spoor in dienst blijft en er afwisselend treinen rijden in beide richtingen). Gelet op de huidige veiligheidsnormen, die het gebruik van machines/kranen in de nabijheid van doorrijdende treinen drastisch inperken, zouden deze werken, die voornamelijk in het weekend en 's nachts zouden plaatsvinden, meer dan 3 jaar geduurd hebben! Hadden de treinen maar op één enkel spoor kunnen rijden, dan had dit op het spoornet zeker en vast heel wat storingen veroorzaakt.
In overleg met de NMBS heeft Infrabel dan ook beslist om de volledige infrastructuur terzelfdertijd te vernieuwen in plaats van ieder spoor afzonderlijk onder handen te nemen. Gezien de zware impact voor de spoorwegklanten, was dit een moeilijke beslissing, maar dankzij deze werkmethode lag het rendement een stuk hoger en duurden de werken niet langer dan 96 dagen. Op het eerste zicht leek deze termijn ruim voldoende, maar onze teams stonden voor de loodzware uitdaging om deze omvangrijke werken naadloos op elkaar te doen aansluiten. Dankzij de geweldige samenwerking tussen alle stakeholders wisten we dit grootschalige project op 6 december te voltooien.