Overslaan en naar de inhoud gaan
Omheining tussenspoor Londerzeel.

Pilootproject tegen spoorlopers in Londerzeel is groot succes!

In Londerzeel pakten we in augustus uit met een Belgische primeur: we plaatsten er een omheining in het tussenspoor (tussen spoor 1 en spoor 2) en betonblokken (New Jerseyblokken) op het perroneinde aan de overweg. Met dit pilootproject willen we het aantal spoorlopers in Londerzeel drastisch verminderen. En met succes!

Omheining en betonblokken ontmoedigen spoorlopers

Doordat de perrons in het station van Londerzeel erg laag zijn, steken reizigers er vaker dan elders de sporen over om van het ene naar het andere perron te gaan. Levensgevaarlijk gedrag dus waar we snel een oplossing voor wilden zoeken. Het is de eerste keer dat we een omheining en betonblokken op het spoor plaatsen om spoorlopers te ontmoedigen. We waren dan ook benieuwd naar het resultaat. 

De collega’s van I-CBE. 131 Safety Policy voerden een onderzoek uit om te kijken hoe effectief het project is. Ze richtten twee weken lang camera’s op de plaatsen waar de betonblokken en de omheining staan. Tijdens de spitsuren, tussen 6 en 9 uur ’s morgens en tussen 16 en 19 uur ’s avonds, werd er gefilmd. De resultaten zijn verbluffend!

omheining tussenspoor Londerzeel.
Betonblokken Londerzeel.

Voor het plaatsen van de omheining werden drie gevallen van spoorlopen per week gemeld. De analyse van de camerabeelden toont aan dat dit gedrag niet meer voorkomt. Het initiatief is dus 100% effectief!

Ook de betonblokken zijn een succes. Voor het plaatsen van de blokken waren er per week zo’n 61 gevallen waarbij passagiers de straat overstaken tussen het spoor en de overweg. Zo wilden ze via een kortere manier de overweg bereiken. Sinds de installatie van de blokken werd geen enkel geval meer geobserveerd. 

Succes dankzij goede samenwerking

Dit project is een perfect voorbeeld van een goede samenwerking binnen ons bedrijf, vertelt Gaetan Van Overmeiren, Team Coördinator van Safety Policy: “Ons team identificeert kritieke punten in het netwerk en biedt oplossingen aan om de veiligheid van onze infrastructuur te verhogen. Wij werken eerder op administratief niveau, waardoor de ideeën en de voorstellen van onze collega’s in de districten van essentieel belang zijn. Hun feedback integreren we in de oplossingen die wij voorstellen ter plaatse. Enkel zo kan het project een succes worden!”

Sinds 2018 zien we dat er een afname is van het aantal spoorlopers. Dit is een goed teken en het bewijs dat onze campagnes en acties met al onze partners, zowel intern als extern, hun vruchten beginnen af te werpen. De resultaten van het project in Londerzeel is hier opnieuw een mooi bewijs van. 

Gaetan: “We willen alle plaatsen op ons netwerk beveiligen. Daarvoor rekenen we op de hulp van alle collega’s op het terrein. We besteden steeds speciale aandacht aan elk verzoek, elke e-mail en feedback die we van hen krijgen en kijken dan wat we kunnen doen om een bepaald probleem op te lossen.” 

Veiligheid blijft prioriteit

In de toekomst onderzoeken we waar we dit succesproject verder kunnen uitrollen. Gaetan: “We kunnen initiatieven als deze alleen maar aanmoedigen. In Froyenne en Herseaux staan er voor volgend jaar ook nog twee projecten op de planning.”

“Het beveiligen van ons netwerk moet een prioriteit blijven om de veiligheid en stiptheid van het treinverkeer te blijven garanderen. Als we hierin slagen, zal dit zorgen voor een betere tevredenheid bij onze klanten en bij de reizigers die de trein nemen”, besluit Gaetan.