Onder het goedkeurende oog van minister van Mobiliteit François Bellot en de verzamelde pers werd op 21 augustug een gigantische tunnel onder een nationale weg door geschoven in Athus. Het startschot voor een belangrijke fase in de aanleg van de nieuwe spoorverbinding 165/3 en op z’n zachtst gezegd geen alledaags tafereel!
Een 5 uur durende en zorgvuldig voorbereide operatie
De beelden spreken voor zich: de nieuwe spoorwegtunnel, die de Terminal Container Athus (TCA) met het Franse spoornet verbindt wordt op spectaculaire wijze onder de Avenue de l’Europe geschoven. De tunnel van 9,2m hoog, 8,6m breed en 33m lang, die eerst een eindje verder in elkaar is gezet, komt zo onder één van de drukste nationale wegen van de provincie Luxemburg op zijn definitieve plaats terecht. Onder de autoweg, die tijdens de operatie afgesloten bleef voor alle verkeer, had men daarvoor een gigantisch gat uitgegraven.
De aanleg van deze spoorverbinding, een project waarvoor we samenwerken met IDELUX (de intercommunale voor de economische ontwikkeling van Belgisch Luxemburg), maakt deel uit van ons strategisch meerjareninvesteringsplan. Voor dit project kunnen we rekenen op subsidies van onder meer de Europese Unie, de federale staat en het Waals Gewest. De spoorverbinding creëert immers enorme opportuniteiten.
De ontbrekende schakel in een strategisch project
Een project van groot economisch belang: met de nieuwe spoorverbinding ’Athus-Mont-Saint-Martin’ zal de TCA zijn huidige transportcapaciteit verhogen en zijn rol als internationale draaischijf versterken.
De terminal is immers strategisch gelegen. Het is de belangrijkste ‘dry port’ in België, en hij behandelt meer dan 46.000 maritieme containers per jaar. Bovendien ligt hij langs één van de drie Europese goederencorridors die de Haven van Antwerpen met de Middellandse Zee verbinden.Een rechtstreekse verbinding met Frankrijk was dé ontbrekende schakel.
400.000 vrachtwagens minder op de weg
Daarnaast spelen ook ecologische motieven mee. Het project, dat er al vele jaren zat aan te komen, moet ook het multimodaal vervoer een stuk aantrekkelijker maken. Alleen al in 2018 waren er dankzij de 11.500 goederentreinen die op de spooras "Athus-Meuse” reden, 400.000 vrachtwagens minder op onze wegen. De Europese en Belgische spoorwegmaatschappijen willen hun transportcapaciteit per spoor tegen 2030 verdubbelen; het belang van dit project kan dus nauwelijks worden overschat.
Eerste treinen in 2021
De tweede fase omvat de infrastructuurwerken (aanleg van sporen, elektrificering, seininrichting, enz.). Voor de goede werking van de spoorwegexploitatie en met het oog op de veiligheid van het personeel zal die laatste fase duren tot de volgende zomer. De eerste treinen zullen vanaf dan over de nieuwe verbinding sporen.
Een gigantisch vrijeruimteprofiel
In deze fase van de werken zien we alle dingen groot. Gigantisch zelfs:
- De tunnel is 33 meter lang, 8,6 meter breed en 9,2 meter hoog langs de binnenkant
- Hij weegt zo’n 3.000 ton
- Er werd 13.000 kubieke meter grond uitgegraven om hem te kunnen plaatsen
- Er waren 42 vijzels nodig om de constructie op te tillen en door het gat te schuiven
Wist je dat?
Het spoorvervoer verbruikt gemiddeld 6 keer minder energie dan het wegvervoer en produceert zo 9 keer minder CO2.