Overslaan en naar de inhoud gaan

Smarter M opent deur naar mobiliteit van morgen

We zetten al enkele jaren in op volledige digitalisering van onze spoorinfrastructuur. Heel concreet betekent dit dat we onze sporen uitrusten met de nieuwste technologie, zodat we kunnen opsporen waar en wanneer onze sporen toe zijn aan onderhoud of vernieuwing. Dat is erg belangrijk, want hoe sneller we kunnen ingrijpen, hoe vlotter alle treinen kunnen rijden.

Smart Railway: de toekomst van het spoor is digitaal

Smart Railway is goed op weg om tegen 2022 de volledige Belgische spoorinfrastructuur te digitaliseren.

  • Zo worden seinen, overwegen en wissels uitgerust met sensoren die allerlei gegevens doorsturen over de staat ervan
  • We zetten ook een ultramoderne meettrein in die data verzamelt over de toestand van onze sporen en bovenleidingen
  • Met drones worden bruggen en palen voor telecommunicatie nagekeken

Deze gegevens en foto’s worden met behulp van artificiële intelligentie geanalyseerd om ons te vertellen wanneer en waar onderhoud nodig is. Op die manier kunnen we heel gericht en snel onderhoudstaken sturen naar tablets van onderhoudsploegen.

We doen dit om het onderhoud van onze sporen nog efficiënter te maken. Dankzij krachtige computers kunnen we een massa gegevens opslaan en verwerken. En door deze data op hun beurt aan elkaar te koppelen, kunnen we onderhoud niet alleen voorspellen, maar ook preciezer reageren. Dat zorgt voor een nog veiliger en stipter treinverkeer.  

Moderne technologie ten dienste van onze klanten

We zetten ook verder in op de digitalisering van een andere kernactiviteit. Eind 2016 lanceerden we op één nacht tijd een modern en nieuw systeem om het treinverkeer te regelen. Het nieuwe “Traffic Management System” volgt al het treinverkeer in real time, geeft automatisch betrouwbare voorspellingen voor elke treinrit en wijst op mogelijke conflicten op het spoor. Dit gebeurt op basis van diverse data (type trein, de spoorinfrastructuur, toegelaten snelheid, geplande werken, …) en alle gegevens worden ook doorgestuurd naar de informaticasystemen van de spooroperatoren voor communicatie naar de reizigers.

Pionier in Europa

Met enige trots mogen we zeggen dat Infrabel van alle Europese infrastructuurbeheerders aan de kop staat op het vlak van digitalisering. Andere landen zoals Zwitserland, Italië, Denemarken en Nederland komen bij ons kijken hoe we dit aanpakken.

Technologie op punt op basis van wat we op het terrein leren

Een digitaliseringsproject dat zo groot is, is natuurlijk niet vanzelfsprekend. Onze ICT’ers ontwikkelen alle toepassingen in nauw overleg met mensen vanop het terrein. Wie met de digitale hulpmiddelen gaat werken, krijgt daarna een doorgedreven opleiding op maat. Maar ook wie hiermee niet meteen zelf mee aan de slag moet, is best mee in het verhaal. Daarom organiseerden we op 3 en 4 juni een unieke kennismakingsdagen voor onze medewerkers waarbij ze onze digitale toepassingen van dichtbij konden ontdekken.

Hebben we je aandacht?

Onze ICT’ers bedenken allerlei toepassingen om het treinverkeer te sturen, om onze infrastructuur te monitoren, om onze manier van werken te digitaliseren en nog veel meer. Ook jij kan mee programmeren aan het spoornet van de toekomst. Hebben we je aandacht? Solliciteer dan vandaag nog.