Overslaan en naar de inhoud gaan
Spoorbypass Mechelen.

Spoorbypass versterkt rol van Mechelen als strategisch mobiliteitsknooppunt

Tijdens het weekend van 28 en 29 november heeft Infrabel twee nieuwe wissels geplaatst voor de Spoorbypass Mechelen. De finalisering van de Bypass is na de voltooiing van deze werken nu in de laatste rechte lijn. De komende weken gebeuren de laatste afwerkingen en dan is het op 14 december zover, dan neemt NMBS de bijhorende perrons 11-12 in dienst. Vanaf dat moment gaat de Bypass officieel in dienst voor het treinverkeer.

Meer comfort voor de reizigers

De Spoorbypass is een nieuwe ringspoorlijn rond Mechelen van 3,2 kilometer lang. Ze omvat twee extra sporen (van elk 3,2 km lang) en twee nieuwe perrons aan de achteringang van het station. Deze zijn volledig overkapt met een imposante boogstructuur en voorzien van onder andere liften en roltrappen die het comfort van de reiziger verhogen. 

Het project is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen verschillende actoren, waaronder Infrabel, TUC RAIL en NMBS. De bouwkundige werken startten in juni 2013 en omvatten onder meer de constructie van de spoorbedding, spoorbermen, steunmuren, funderingen en de realisatie van zes spoorbruggen. Deze werken zijn begin 2018 voltooid. Aansluitend startte TUC RAIL met de bouw van de nieuwe spoorinfrastructuur. 

Voor de aanleg van de spoorbypass werd gewerkt met de nieuwste technologieën: geluiddempende railpads, nieuwe perronsporen, nieuwe bovenleiding, … Dit alles zal het comfort van de reiziger verder bevorderen.

Spoorbypass Mechelen.

Mijlpaal voor nog betere mobiliteit van en naar Mechelen

Deze nieuwe spoorinfrastructuur zal de capaciteit in en rond Mechelen verhogen. Ze sluit aan op de Diaboloverbinding, die ervoor zorgt dat de reizigers vlot richting Brussels Airport sporen. De Spoorbypass zal de mobiliteit naar en van de hoofdstad verder optimaliseren en zorgen voor een vlottere doorstroming op de strategische spoorverbinding Brussel – Mechelen – Antwerpen – Nederland. 

De verhoogde capaciteit die wordt gecreëerd dankzij de twee nieuwe sporen 11 en 12, zal in de volgende fase gebruikt worden om de capaciteit van het station te behouden. Het sluitstuk van de Spoorbypass vormt namelijk meteen het begin voor verdere renovatiewerken. Na 14 december start de transformatie van het station zelf waarbij onder andere de perrons 1 tot en met 10 stapsgewijs vernieuwd zullen worden.

Sluitstuk hogesnelheidsnet 

De Spoorbypass Mechelen is niet alleen van belang voor het binnenlandse, maar ook voor het internationale treinverkeer. Deze nieuwe infrastructuur in Mechelen vormt het laatste ontbrekende puzzelstuk voor het vervolledigen van het hogesnelheidsnet in België. In de toekomst, na de afwerking van de perronsporen 7-8-9-10, zullen hogesnelheidstreinen (Thalys, Eurostar, Benelux) er met een snelheid 160 km/u kunnen rijden. 

Spoorbypass Mechelen.

Geïntegreerde constructie

Dankzij de Bypass zal Mechelen verder uitgroeien tot een belangrijk en strategisch knooppunt op het Belgische spoorwegnet en tot een multimodaal verkeersknooppunt tout court. Dit project is namelijk een geïntegreerde constructie die perfect aansluit op de verdere mobiliteitsvoorzieningen in en rond het station zoals de nieuwe Tangent (de nieuwe ontsluitingsweg voor de stationsomgeving), het toekomstige nieuwe busstation van De Lijn, de nieuwe fietsostrade, en het park & ride verhaal van de stad. 

Spoorbypass Mechelen.

De Spoorbypass in cijfers

•    6,4 km sporen
•    9.000 dwarsliggers
•    6 wissels 
•    8 seinen (16 ETCS-bakens) 
•    16.000 meter aan rijdraad/bovenleiding