Meer, sneller en voordeliger goederen transporteren per spoor, dat is niet alleen goed voor de economie, maar ook voor het milieu. De automatische trieerinstallatie in het rangeerstation Antwerpen-Noord, en de neutrale uitbating ervan, is een belangrijke springplank om dat doel te bereiken! Want dankzij deze spoorinfrastructuur, in het grootste en drukste goederenstation van België, kan je efficiënter treinen samenstellen. Om het speelveld voor iedereen gelijk te maken, werkten Port of Antwerp-Bruges, Railport, Lineas en Infrabel samen om deze cruciale installatie voor alle spoorwegondernemingen open te stellen aan gelijke voorwaarden voor iedereen.
Wat is een automatische trieerinstallatie ?
Om een trein met de juiste wagons op zijn bestemming te krijgen, moeten ze gesplitst worden en daarna opnieuw samengesteld worden. Dit proces noemen we ‘rangeren’ of ‘triëren’. Het triëren ofwel sorteren van de wagons is een essentiële schakel binnen het transportproces van treinen met lading voor verschillende bestemmingen. De snelste manier om dit te doen, is via de trieerinstallatie in het rangeerstation. Wagons worden er via zwaartekracht gesorteerd, wat 6 keer sneller is dan sorteren in een van de nabijgelegen bundels in de haven. In de video kan je zien hoe zo’n trieerheuvel werkt:
Waarom een neutrale uitbating van de trieerheuvel?
De automatische trieerinstallatie is de meest efficiënte oplossing om goederentreinen samen te stellen. Toch is deze installatie al geruime tijd onderbenut. Voor veel spoorwegondernemingen is het gebruik ervan een te hoge investering omdat ze rangeerlocomotieven en gespecialiseerd personeel nodig hebben. Om het speelveld voor iedereen gelijk te maken, werken Port of Antwerp-Bruges, Railport Antwerpen, Lineas en Infrabel samen om deze cruciale installatie voor alle spoorwegondernemingen beschikbaar te stellen aan gelijke voorwaarden.
Hoe werkt de neutrale uitbating?
De neutrale uitbating van de spoorinstallatie startte op 1 april 2023. Lineas engageert zich om rangeringen voor iedereen uit te voeren aan marktconforme, transparante tarieven en voorwaarden. Deze activiteit wordt opgevolgd door Infrabel in samenwerking met Port of Antwerp-Bruges. Bovendien wordt de prijszetting voor de trieerdiensten gecontroleerd door de spoorregulator.
Om het geheel nog verder en beter te stroomlijnen ontwikkelen Infrabel en Port of Antwerp-Bruges een performant digitaal platform. Via dit computersysteem, gekoppeld met de trieerinstallatie, kunnen klanten hun aanvragen gemakkelijk en snel opvolgen. De gebruikers kunnen in real-time de status van hun goederentrein en/of wagons opvolgen. Bijvoorbeeld wanneer die klaar is en waar die staat. Elke stap in het trieerproces wordt ingegeven in het systeem en is altijd raadpleegbaar. Dat biedt een duidelijk overzicht voor de klanten. Wij, als infrastructuurbeheerder, zullen samen met de neutrale uitbater Lineas, finaal instaan voor de planning, de capaciteit toewijzingen en het zoeken van oplossingen in geval van dubbele boekingen.
Modal shift – verdubbelen van goederenspoorvervoer
Het neutrale beheer van de trieerinstallatie is een belangrijk onderdeel van de duurzame spoorvisie 2030. Deze gemeenschappelijke toekomstvisie, ontwikkeld door Infrabel, Port of Antwerp-Bruges en Railport wil het aandeel van het aantal goederen dat per spoor wordt vervoerd in de haven in Antwerpen tegen 2030 verdubbelen. Deze zogenaamde modal shift wil het spoor aantrekkelijk maken zodat meer en meer bedrijven ervoor kiezen. Want wie zijn goederen per spoor transporteert, kiest voor minder vrachtwagens en minder files op de weg. Een win-win voor de economie en het milieu!