Overslaan en naar de inhoud gaan
Werken spoorbrug Zaventem.

Vernieuwingswerken met uniek zicht op de Brusselse ring

Infrabel neemt spoorbrug in Zaventem onder handen

De spoorbrug in Zaventem over de Brusselse Ring was na 50 jaar dringend aan vernieuwing toe. Daarom werken we tijdens zes weekends van oktober 2020 tot eind april 2021 aan de modernisering van de brug. Een uitdagende onderneming doordat we de hinder voor het trein- en wegverkeer tot een minimum willen beperken.

Uitdagende werken vragen om een goede planning

De spoorbrug over de Ring van Brussel mag gerust een van de drukste bruggen van het land genoemd worden. Elke dag rijden er zo’n 450 reizigerstreinen over en zo’n 160.000 voertuigen onder de brug. De werken zijn dus noodzakelijk om de veiligheid van zowel het trein- als het wegverkeer in de toekomst te blijven garanderen.

Het is uitdagend om op zo’n locatie werken uit te voeren, zo getuigt ook Alex Lefevre, leidend ambtenaar Civil Engineering:

“Het beperkt buiten dienst stellen van de drukke spoorlijn Brussel-Leuven-Luik is wat deze werken zo complex maakt. We voeren onze werken uit met zo weinig mogelijk hinder voor het trein- en wegverkeer. Er moeten altijd sporen in dienst blijven. Dit betekent dat we gefaseerd moeten werken. Het spoor waarop we werken, stellen we tijdens het weekend voor korte tijd buiten dienst. Dan is het aan ons om tijdens het weekend alle nodige werken uit te voeren. Maandag gaat het spoor waaraan we werken terug in dienst dus moeten alle werken tegen dan afgerond zijn."

Werken spoorbrug Zaventem.

Beperkte hinder voor verkeer 

De gefaseerde aanpak van de werken zorgt ervoor dat de impact op het verkeer beperkt is. Het verkeer op de Brusselse Ring kan normaal passeren dankzij de inspectieplatformen die we tijdens een vorige fase aanbrachten. 

Dankzij de goede samenwerking met NMBS blijft ook de impact voor de treinreizigers minimaal. Er bleven tijdens de werkweekends in oktober drie van de vier sporen in dienst. Volgend jaar zullen tijdens de werkweekends meerdere sporen buiten dienst zijn, maar ook dan blijft de hinder beperkt.
 

Werken met beperkte hinder voor verkeer.

Grote moderniseringswerken bevorderen lange levensduur

Bij deze vernieuwingswerken moderniseren we drie van de vier brugdekken. Het grootste werk zijn de vijzelwerken, ofwel het vervangen van de oplegtoestellen. Dit zijn de steunpunten die de brugdekken ondersteunen (= stuk tussen de brugdekken en de pijlers). Deze werken gebeuren ‘s nachts om zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken voor het verkeer.

Naast de vijzelwerken worden ook betonherstellingen uitgevoerd. Over de jaren heen heeft water dat via de voegen naar beneden sijpelt slijtage veroorzaakt aan het beton. 

De voegen van de brugdekken hebben zwaar afgezien door het water en worden daarom ook vervangen. Om de voegen te kunnen vernieuwen moeten we de ballast en de dwarsliggers weghalen. We verwijderen de oude voegen en vervangen ze door nieuwe, waterdichte voegen.
We maken van de gelegenheid gebruik om meteen ook de ballast te vernieuwen. Dat is nodig om de goede stabiliteit te garanderen.

Ten slotte worden ook de waterafvoerbuizen vernieuwd en doorgespoeld. Samen met de betonherstellingen zal dit ervoor zorgen dat het water terug vlot kan weglopen.

Deze werken zullen een positief effect hebben op de levensduur van de brug op langere termijn. Als de werken zijn afgelopen, kan de brug er weer voor 50 jaar tegen. Tussenin doen we wel onderhoudswerken, maar dit is net om ervoor te zorgen dat de brug nog voor vele jaren mee kan.