2,5 jaar waren we zoet met de aanleg van de bedding en de spoorinfrastructuur voor het doortrekken van de lijn 50A op één van de drukste knooppunten van ons net. Door te gaan van 2 naar 4 sporen tussen Brussel en Denderleeuw, is de stiptheid op één van de drukste lijnen van het land en in het algemeen, nu al gevoelig verbeterd.
Werken voor cruciale verbinding richting Brussel-Zuid
De werkzaamheden voor de verbetering aan de inrit van Brussel-Zuid startten begin 2018. Ze vormen de allerlaatste stap om de GEN-spoorlijn Brussel-Denderleeuw optimaal te laten aansluiten met het Zuidstation.
Over een lengte van 3 km hebben we de spoorlijn vanuit Anderlecht doorgetrokken tot Brussel-Zuid. De werken, gecoördineerd door TUC RAIL, omvatten:
- de aanleg van de bedding en de spoorinfrastructuur (sporen, bovenleiding en seinen)
- de aansluiting van de twee nieuwe sporen ter hoogte van het viaduct aan de sporenbundel in Vorst
- de modernisering van de bruggen Gerijstraat en Zenne met o.a. de plaatsing van nieuwe brugdekken en de vernieuwing van het metselwerk
We investeerden 15 miljoen euro in deze werken.
Stipter door 4 sporen
Door te gaan van 2 naar 4 sporen op de lijn Denderleeuw-Brussel, kunnen treinen nu vlotter het Zuidstation binnenrijden. De stiptheidscijfers tonen aan dat de verhoogde capaciteit zorgt voor een vlottere doorstroming en grotere stiptheid.
Sinds 9 december 2018 rijden de treinen over 4 sporen op de lijn tussen Anderlecht en Sint-Katharina-Lombeek (Denderleeuw). Als we kijken naar de stiptheidscijfers van 2019, zien we een verbetering van 3,2%, waarvan ongeveer 2,1% dankzij de 4 sporen tussen Anderlecht en Denderleeuw én het feit dat de treinen bestaande uit locomotieven en rijtuigen (dat geldt voor 3/4 van de treinen) in de Brusselse Noord-Zuidverbinding één minuut extra krijgen.
Experts stelden – ook vóór de coronacrisis – dezelfde positieve tendens voor de stiptheid vast in 2020.