Overslaan en naar de inhoud gaan
Brussel-Zuid.

Werken in Brussel-Zuid  Een ingewikkelde maar noodzakelijke puzzel

“Een maand op de tanden bijten voor de mobiliteit van morgen.” Met deze zin kunnen we onze geplande werken (14 oktober tot 11 november) in Brussel-Zuid samenvatten.

   

De werken zullen gevolgen hebben voor het treinverkeer. Het is mogelijk dat je traject verandert. 

Het is een ingewikkelde puzzel, maar we stellen alles in het werk om de hinder zoveel mogelijk te beperken.  

Wat doen we?  

We vernieuwen de seininrichting. We vervangen 65 seinen en 170 wisselmotoren. We stappen over van een elektromechanisch systeem naar een volledig digitaal. 

Het huidige systeem is al meer dan een halve eeuw oud! Ze zijn aan vervanging toe voor de betrouwbaarheid van het spoornet en jouw veiligheid. 

Wat zijn de gevolgen voor jouw traject? 

NMBS past het vervoersplan aan en werkte samen met MIVB en Infrabel oplossingen uit voor je dagelijkse verplaatsingen.  

Toch houd je best rekening met volgende zaken: 

  • Het station Brussel-Zuid ligt in het kloppend hart van ons spoornet.  Het voordeel: een grote toegankelijkheid. Het nadeel: bij een incident treedt er een sneeuwbaleffect op waarbij de gevolgen soms voelbaar kunnen zijn in het ganse land. 
     
  • Soms moeten we de helft van onze wissels (waarmee treinen van spoor kunnen wisselen)  buiten dienst stellen. 
     
  • Bij incidenten op ons spoornet (panne, spoorlopers, enzovoort) gebruiken we de wissels om de treinen van spoor te laten wisselen. Zo kunnen ze verder rijden. Dat is ons plan B. Maar met de helft minder wissels, hebben we geen plan B meer. 

Welke oplossingen hebben we?  

  • Versterking op het terrein 

Er zullen soms tot 300 collega’s tegelijk aan de slag zijn op de werf.
 

  • Versterking van onze onderhoudsploegen

Tijdens de werken zorgen we voor versterking van onze collega’s in de seinhuizen en sommige cruciale diensten die zorgen voor een vlot verloop van het treinverkeer, zoals bijvoorbeeld onze collega’s van ICT. 

De extra versterking zal er vooral zijn tijdens ochtend- en avondspits. Op die manier kunnen ze bij een incident zo snel mogelijk in actie komen zodat de treinen zo snel mogelijk kunnen verder rijden. 
 

  • Weekend- en nachtwerk 

Om de hinder tijdens de spits zoveel mogelijk te beperken, zullen we vooral ‘s nachts en tijdens het weekend werken. Er zijn bovendien in november ook 2 lange weekends (1-2-3 en 9-10-11/11), en er is ook nog de herfstvakantie voor de scholen van 26/10 tot 3/11. 

En daarna? 

De seininrichting in Brussel zal volledig digitaal zijn. Dit zal zorgen voor een nog betrouwbaarder spoornet. 

Deze werken, die 2 jaar geleden begonnen, stoppen echter niet. Het einde van de werken is voorzien eind 2020.   

Dit digtale systeem is ook noodzakelijk voor de plaatsing van het Europese veiligheidssysteem ETCS. Hiermee zal ons spoornet één van de veiligste in Europa zijn! 

Meer weten over de gevolgen voor het treinverkeer? 

Je vindt alle aanpassingen in de dienstregeling op de website van NMBS of via hun app.