Overslaan en naar de inhoud gaan

GEN Watermaal-Bosvoorde - spoorwerken en kunstwerk

In Watermaal-Bosvoorde worden twee extra sporen aangelegd. Deze zullen door de toekomstige GEN treinen gebruikt worden. We hebben dus haar spoorwegbedding verbreed en haar infrastructuur aangepast.

Locatie

Tussen de Bundersdreef en de Ooienstraat

Planning

Start: Maart 2018
End: 2025

Welke werken voeren we momenteel uit?

Vooraleer we de werken van burgerlijke bouwkunde verder kunnen zetten moeten we de sporen verplaatsen. Er moeten bepaalde constructies worden aangelegd op de plaats waar nu de sporen liggen.

In 2020 moeten we erg vaak tijdens de nachten werken.

We voorzien nog werken aan de sporen tot begin 2021.

Wat veranderen de GEN-werken voor jou?

Dankzij de GEN-werken in Watermaal-Bosvoorde is het gemakkelijker Brussel in en uit te rijden. Op termijn zal er voor de reizigers een ruimer aanbod zijn van treindiensten in een straal van 30 kilometer rond Brussel (gemiddeld 4 treinen per uur tijdens de piekuren).

De lijn 161 doorkruist het Zoniënwoud en komt dan in het hart van de gemeente Watermaal-Bosvoorde. Infrabel heeft in Watermaal-Bosvoorde het GEN-project uitgewerkt zo dat twee verschillende omgevingen mooi in elkaar overvloeien, met aanpassingen die de kans bieden:

  • Aan fauna en aan de voetgangers om de spoorweg veilig over te steken
  • Aan de buurtbewoners om te genieten van een nieuw park en groenvoorzieningen op de overdekte sleuf tussen de Archievenstraat en de Van Becelaerelaan

Wat zijn de volgende stappen?

Na het verplaatsen van de sporen, kan het laatste deel van de werf burgerlijke bouwkunde van start gaan en de volgende werken beëindigd:

  • Aanpassingen in de stations van Watermaal en Bosvoorde : spoorplatform, bouw van perrons en aanpassingen door NMBS
  • De tweede helft van de overdekte sleuf ter hoogte van de Archiefstraat (tussen de Vliegend Hert- en Sprinkhanenlaan)
  • Geluidsmuren van de Archiefstraat
  • De brug van de Elandstraat
  • De nieuwe perrons van de halte van Bosvoorde en de definitieve toegangen naar die perrons
  • De onderdoorgang van de weg van het Zoniënwoud

Om van 2 naar 4 sporen te gaan, zonder onderbreking van het treinverkeer, moeten we eerst de sporen plaatsen.

Het doel is om de sporen eerst te leggen langs kant A (E. Van Bevelaere) en daarna verder te werken aan kant B (Archiefstraat).

Planning van de werken :

2018 – 2020 : Plaatsing van de seinketen tussen Watermaal en Bosvoorde.
 

  • januari 2020 tot juni 2020: tussen Watermaal en Bakenbos breken we de oude seininstallatie af. Dit is een mobiele werf (we werken dus niet iedere nacht op dezelfde plaats) en we voeren deze werken uit tijdens de weeknachten.

2018-2020 : Spoorwerken tussen Watermaal en het Zoniënwoud
 

  • Januari 2020 tot maart 2021 : tussen Watermaal en Bosvoorde : afbraak van de oude sporen. Dit is een mobiele werf (we werken dus niet iedere nacht op dezelfde plaats) en we voeren deze werken uit tijdens de weeknachten en enkele weekends.
  • Februari 2020 : station Bosvoorde : afbraak van het perron richting Ottignies. Deze werken gebeuren tijdens de weeknachten. Gezien het station overdekt is, zorgt dit niet voor hinder voor de omwonenden.

2021-2023 : Werken burgerlijke bouwkunde

  • Bosvoorde : perrons, trappen et plateforme
  • Archievenstraat : :geluidsmuren en half overdekte sleuf

2023-2025 : Spoorwerken onder de overdekte sleuf

2025 : 4 sporen in dienst => einde van de werf

    Wat is er al gebeurd?

    60% van de bouwwerken is al klaar. Het platform is al voor 70% gebouwd.

    In de eerste fase van de GEN-werf te Watermaal-Bosvoorde werden de werken van burgerlijke bouwkunde uitgevoerd in een bosrijke en stedelijke zoneVandaag is 60% van die werken klaar. In het hart van de gemeente hebben we een geluidwerende constructie aangelegd aan elke kant van de sporen.

    • De bovenleidingsportieken van het GEN hebben we allemaal geplaatst.
    • In de herfst hebben we de bovenleiding tussen Bosvoorde en Groenendaal (ter hoogte van het Zoniënwoud) vernieuwd.

    We hebben ook de kunstwerken aangepast en het spoorwegdomein ingericht in het Zoniënwoud. Deze werken waren nodig om de spoorbedding te verbreden en hebben geleid tot een situatie waarbij de fauna en flora in de omgeving werden gerespecteerd. Momenteel is het platform voor 70% klaar.