Overslaan en naar de inhoud gaan
Vier sporen van de GEN.

Projecten &
realisaties

GEN

Wat is het GEN?

Het Gewestelijk Expresnet (GEN) staat voor snellere en meer regelmatige treinverbindingen van en naar Brussel. Daarvoor leggen we nieuwe sporen aan op de grote spoorlijnen rond de hoofdstad. De extra capaciteit draagt meteen ook bij tot een beter aanbod van het openbaar vervoer.

Waarom is een GEN nodig?

Als Europese hoofdstad trekt Brussel elke dag heel wat pendelaars aan. Je vindt er alle (inter)nationale en Europese instanties terug, maar ook veel bedrijven hebben er hun hoofdzetel. Files zijn tijdens de spitsuren dan ook dagelijkse kost.

Steeds meer pendelaars nemen het openbaar vervoer om naar Brussel reizen. Dat is goed nieuws, maar het stijgend aantal reizigers zet de capaciteit van het bus-, tram-, metro- en treinnet onder druk. De verschillende mogelijkheden van openbaar vervoer zijn onvoldoende op elkaar afgestemd om het wegverkeer te verminderen.

Onze doelstelling luidt dan ook: de verbetering van het openbaar vervoer in een straal van 30 kilometer rond de hoofdstad.

Welke werken voert Infrabel precies uit?

We leggen extra sporen aan op de grote spoorlijnen rond Brussel. De capaciteit op de GEN-lijnen verdubbelen we van twee naar vier sporen. Het rechtstreekse en snelle treinverkeer staat zo volledig los van de tragere stoptreinen.
Tegelijk verbeteren we het comfort en de afstemming van de vervoersmogelijkheden. Hoe we dat klaarspelen? Door de stopplaatsen en stations op de hoofdassen rond Brussel te moderniseren. Denk aan verhoogde perrons, vernieuwde perronuitrusting en een verbeterde toegankelijkheid voor de reizigers met een beperking.

Met het oog op het Gewestelijk Expresnet zijn er ook nieuwe stopplaatsen in de Brusselse regio geopend: Brussel-West, Simonis, Mouterij, Arcaden, Diesdelle, enzovoort. De eerstvolgende nieuwe GEN-stopplaats komt er in Anderlecht.

Het Gewestelijk Expresnet verbetert tot slot ook de mobiliteit rond de Europese wijk in Brussel. Dankzij een nieuwe verbinding tussen het station Brussel-Schuman en de spoorlijn Halle-Vilvoorde komt het economische hart van Brussel centraler dan ooit te liggen op het spoornet. Via de nieuwe spoortunnel ligt het Schumanplein op amper 15 minuten van de luchthaven.

Daarnaast geraak je vandaag al vlot op Brussels Airport dankzij zowel het Gewestelijk Expresnet​​​​ als de Diabolospoorverbinding.

Waar staan de werken vandaag?

De spoorlijnen Brussel-Halle (L96), Brussel-Denderleeuw (L50A) en Brussel-Leuven (L36) zijn afgewerkt. Op de lijnen Brussel-Nijvel (L124) en Brussel-Ottignies (L161) zijn de werken nog bezig.

Ter hoogte van Mechelen leggen we extra sporen aan, wat naadloos aansluit bij de uitbouw van het Gewestelijk Expresnet. Je zal dan ook sneller kunnen reizen tussen Mechelen en Brussel. 

GEN-werken.

Meer info over de verschillende werven