Wij bouwen twee nieuwe sporen die zullen gebruikt worden door de toekomstige GEN-treinen. We hebben dan ook de spoorwegbedding verbreed en de infrastructuur aangepast om de lijn Brussel-Ottignies te kunnen opwaarderen tot vier sporen. We vernieuwen ook de stopplaatsen om de reizigers beter te kunnen ontvangen.
Locatie
Op het grondgebied van de gemeente Waver
Planning
Nieuws over de werf
(update: november 2024)
We werken verder aan de aanleg van de vier sporen tussen Ottignies en Brussel, ter hoogte van het station van Profondsart. We zullen met name verticale elementen (damplanken) in de grond heien. Deze werken maken deel uit van het GEN-project, dat tot doel heeft meer treinen van en naar Brussel aan te bieden met kortere reistijden.
Wanneer werken we?
- Overdag (7u-18u)
- Doorlopende werken (24u/24) tijdens het weekend van vrijdagavond tot maandagochtend: 16 t.e.m. 17 nov. | 23 t.e.m. 24 nov.
- Het is mogelijk dat we buiten bovengenoemde momenten werken tijdens de nacht of in het weekend, afhankelijk van de vooruitgang van de werken.
Welke impact hebben deze werken?
- Geluid-, stof- en trillingshinder zijn mogelijk als gevolg van het gebruik van werfmachines.
- Werfverkeer en personeel op en rond de werf:
- Doorgang en afvoer van werfmachines.
- De weg kan soms tijdelijk ingenomen worden voor het lossen of afvoeren van de werfmachines.
- Toegang tot de sporen via de tijdelijke overweg van de Rue de Rofessart (Chemin de Bourgeaois).
- Gebruik van werfverlichting tijdens de nachtwerken
- Impact op het treinverkeer
- 16 t.e.m. 17 nov.: er rijden geen treinen tussen Ottignies en Brussel-Schuman
- 23 t.e.m. 24 nov.: verkeer op één spoor tussen Watermaal en Bakenbos
- Meer informatie over de aangepaste dienstregeling vind je terug via de reisplanner op www.nmbs.be of de NMBS-app.
- Hou hier rekening mee wanneer je je verplaatst.
Wat verandert het GEN voor Profondsart?
Deze werken worden uitgevoerd om de bereikbaarheid van en naar Brussel te vergemakkelijken en de toename van het autoverkeer, dat de hoofdstad momenteel verstikt, tegen te gaan. Uiteindelijk zullen de reizigers profiteren van frequentere treinen (gemiddeld 4 treinen per uur tijdens de spits) binnen een straal van 30 kilometer rond Brussel.
Wat brengt de toekomst?
- Aanleg van de twee zijsporen tussen 2023 en april 2024.
- Ingebruikname van de twee zijsporen en de twee zijperrons in april 2024.
- Bouw van het middenperron en de toegangen in 2024/2025.
- Plaatsing van de twee middensporen tussen 2024 en 2026 voor een uiteindelijke ingebruikname in 2026.
Hou er rekening mee dat dit een indicatieve planning is die onderhevig kan zijn aan wijzigingen.
Wat hebben we reeds verwezenlijkt?
- De spoorwegbedding werd verbreed en de kunstwerken (bruggen, tunnels, enz.) werden aangepast over een afstand van 3 km, tussen de stopplaats Profondsart en de sentier des Rossignols in Rixensart.
- Er werden nieuwe bovenleidingsportalen geplaatst.
- Er werden geluidsschermen langs de sporen geplaatst.
We danken je voor je begrip en geduld. Onze teams stellen alles in het werk om de hinder tot een minimum te beperken.
Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.
We zoeken nieuwe talenten!
Elke dag werken we samen aan een veilig, kwalitatief en modern spoornet. Dat is onze bijdrage aan een duurzame mobiliteit voor de samenleving. Kom werken bij een menselijk en stabiel bedrijf met tal van opleidings- en doorgroeimogelijkheden: jij bent ondernemer van je eigen carrière.
Meer weten > werken bij ons