We leggen twee nieuwe sporen aan die gebruikt zullen worden door toekomstige GEN-treinen. Daarom hebben we de spoorwegbedding verbreed en passen we de infrastructuur aan om de lijn Brussel-Ottignies op vier sporen te brengen. We vernieuwen ook de stopplaatsen om de reizigers beter te kunnen ontvangen.
Locatie
Tussen de Bundersdreef en de Ooienstraat in Watermaal-Bosvoorde
Planning
Nieuws over de werf
(update: juni 2025)
Wanneer werken we?
- ‘s Nachts (22u - 6u):
- Werken in het kader van het GEN: regelmatige werken tijdens de week
- Tijdens het weekend:
- Afwerken van de geluidsmuur en werken aan de ventilatieschachten van de tunnel: van 21 t.e.m. 22 juni
- Het is steeds mogelijk dat we ook op andere tijdstippen moeten werken, naargelang de vordering van de werken. Ook de weersomstandigheden (vorst, slecht weer, enz.) kunnen ervoor zorgen dat we onze werken moeten reorganiseren.
Welke impact hebben deze werken?
- Geluid-, stof- en trillingshinder zijn mogelijk als gevolg van het gebruik van werfmachines.
- Werfverkeer en personeel op en rond de werf.
- Kunstmatige werfverlichting.
- Gebruik van een werktrein.
- Tijdens de werkweekends is het treinverkeer aangepast (van 21 t.e.m. 22 juni). Meer informatie over de aangepaste dienstregeling vind je terug op de website van NMBS of hun app.
Wat verandert het GEN voor Watermaal-Bosvoorde?
Dankzij de GEN-werken in Watermaal-Bosvoorde is het gemakkelijker Brussel in en uit te rijden. Op termijn zal er voor de reizigers een ruimer aanbod zijn van treindiensten in een straal van 30 kilometer rond Brussel (gemiddeld 4 treinen per uur tijdens de piekuren).
De lijn 161 doorkruist het Zoniënwoud en komt dan in het centrum van de gemeente Watermaal-Bosvoorde. Wij hebben in Watermaal-Bosvoorde het GEN-project uitgewerkt zodat twee verschillende omgevingen mooi in elkaar overvloeien, met aanpassingen die de kans bieden:
- Aan fauna en aan de voetgangers om de spoorweg veilig over te steken
- Aan de buurtbewoners om te genieten van een nieuw park en moestuinen op de overdekte sleuf tussen de Archiefstraat en de Van Becelaerelaan
Wat brengt de toekomst?
Zodra de twee nieuwe sporen zijn aangelegd, kan het laatste deel van de civieltechnische werken van start gaan en kunnen de volgende werken worden voltooid:
- Aanpassingen aan de stopplaatsen van Watermaal en Bosvoorde: spoorwegbedding, bouw van perrons en NMBS-voorzieningen.
- De tweede helft van de overdekte sleuf ter hoogte van de Archiefstraat (tussen de Vliegend Hert- en Sprinkhanenlaan).
- Geluidsmuren ter hoogte van de Archiefstraat.
- De nieuwe perrons van de halte van Bosvoorde en de definitieve toegangen naar die perrons.
Bij de uitbreidingswerken plaatsten we eerst de extra sporen. Zo moest het treinverkeer niet onderbroken worden. Het doel is om de sporen eerst te leggen langs kant A (E. Van Bevelaere) en daarna verder te werken aan kant B (Archiefstraat).
Watermaal:
- Aanleg centrale sporen tussen 2023 en2025.
- De 4 sporen werden in gebruik genomen op 14 juni 2025.
Bosvoorde:
- Het zijperron richting Brussel is in gebruik genomen op 5 mei 2025.
- De vier sporen zijn in gebruik genomen op 14 juni 2025.
- De afwerkingen en herstellingen van de civieltechnische werken vinden plaats in het 3e kwartaal van 2025.
- De elektrische voedingswerken van de overkapte sleuf lopen tot eind 2025.
- De installatie van de veiligheidsvoorzieningen in de overkapte sleuf en de afwerking van de nooduitgangen en technische lokalen zullen doorgaan tot eind 2025.
Wat hebben we reeds verwezenlijkt?
60% van de bouwwerken is al klaar. De spoorwegbedding is al voor 70% afgewerkt.
In de eerste fase van de GEN-werf te Watermaal-Bosvoorde werden de werken van burgerlijke bouwkunde uitgevoerd in een bosrijke en stedelijke zone. Vandaag is 70% van die werken klaar. Onder de nieuwe structuren die in het hart van de stad zijn gebouwd, hebben we aan beide kanten van de sporen geluidsschermen geplaatst.
- Plaatsing van alle bovenleidingsportieken voor het GEN.
- Vernieuwing van de bovenleiding tussen Bosvoorde en Groenendaal in het Zoniënwoud.
- Bouw van de brug in de Elandstraat (betonnen elementen worden op hun plek geschoven en er wordt een bekleding van imitatiemetselwerk aangebracht).
- Verplaatsing van de sporen.
- Afbraak van het oude perron in Watermaal.
- Bouw van de halve tunnel onder de sporen in het station van Watermaal.
We hebben ook de kunstwerken aangepast en het spoorwegdomein ingericht in het Zoniënwoud. Deze werken waren nodig om de spoorbedding te verbreden en hebben geleid tot een situatie waarbij de fauna en flora in de omgeving werden gerespecteerd. Momenteel is de spoorbedding voor 70% klaar.
We danken je voor je begrip en geduld. Onze teams stellen alles in het werk om de hinder tot een minimum te beperken.
Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.