We leggen twee nieuwe sporen aan die gebruikt zullen worden door toekomstige GEN-treinen. Daarom hebben we de spoorwegbedding verbreed en passen we de infrastructuur aan om de lijn Brussel-Ottignies op vier sporen te brengen. We vernieuwen ook de stopplaatsen om de reizigers beter te kunnen ontvangen.
Locatie
Tussen de Bundersdreef en de Ooienstraat in Watermaal-Bosvoorde
Planning
Nieuws over de werf
(update: september 2024) We werken verder aan de aanleg van de 4 sporen tussen Brussel en Ottignies. We werken aan de geluidsschermen, de spoortunnel en de toegangen tot het station van Bosvoorde. Deze werken maken deel uit van het GEN-project, dat tot doel heeft meer treinen van en naar Brussel aan te bieden met kortere reistijden.
Wanneer werken we?
- Doorlopen (24u/24): van 13/9 (22u) t.e.m. 16/9 (6u) | van 27/9 (22u) t.e.m. 30/9 (6u) | van 11/10 (22u) t.e.m. 14/10 (6u)
- ‘s Nachts (22u - 6u): van 9/9 t.e.m. 14/9
- Buiten de hierboven vermelde data zijn er nog af en toe nacht- of weekendwerken mogelijk
-
Opmerking: het gemeentebestuur heeft een afwijking goedgekeurd, op voorwaarde dat de werken zo weinig mogelijk hinder veroorzaken voor de omwonenden, waardoor de activiteiten die nodig zijn om de teams voor de werken op te stellen toegestaan zijn tussen 6 en 7 uur 's ochtends.
Welke impact hebben deze werken?
- Impact op het treinverkeer: er rijden geen treinen tussen Ottignies en Brussel-Schuman tijdens het weekend van 14-15/9 en van 28-29/9:
- Meer informatie over de aangepaste dienstregeling vind je terug via de reisplanner op www.nmbs.be of de NMBS-app.
- Hou hier rekening mee wanneer je je verplaatst.
- Geluid-, stof- en trillingshinder zijn mogelijk als gevolg van het gebruik van werfmachines.
- Werfverkeer en personeel op en rond de werf:
- Gebruik van kranen in de buurt van de sporen.
- Stockagezone voor materiaal: Elandstraat (ter hoogte van de brug)
Wat verandert het GEN voor Watermaal-Bosvoorde?
Dankzij de GEN-werken in Watermaal-Bosvoorde is het gemakkelijker Brussel in en uit te rijden. Op termijn zal er voor de reizigers een ruimer aanbod zijn van treindiensten in een straal van 30 kilometer rond Brussel (gemiddeld 4 treinen per uur tijdens de piekuren).
De lijn 161 doorkruist het Zoniënwoud en komt dan in het centrum van de gemeente Watermaal-Bosvoorde. Wij hebben in Watermaal-Bosvoorde het GEN-project uitgewerkt zodat twee verschillende omgevingen mooi in elkaar overvloeien, met aanpassingen die de kans bieden:
- Aan fauna en aan de voetgangers om de spoorweg veilig over te steken
- Aan de buurtbewoners om te genieten van een nieuw park en moestuinen op de overdekte sleuf tussen de Archiefstraat en de Van Becelaerelaan
Wat brengt de toekomst?
Zodra de twee nieuwe sporen zijn aangelegd, kan het laatste deel van de civieltechnische werken van start gaan en kunnen de volgende werken worden voltooid:
- Aanpassingen aan de stopplaatsen van Watermaal en Bosvoorde: spoorwegbedding, bouw van perrons en NMBS-voorzieningen.
- De tweede helft van de overdekte sleuf ter hoogte van de Archiefstraat (tussen de Vliegend Hert- en Sprinkhanenlaan).
- Geluidsmuren ter hoogte van de Archiefstraat.
- De nieuwe perrons van de halte van Bosvoorde en de definitieve toegangen naar die perrons.
Bij de uitbreidingswerken plaatsten we eerst de extra sporen. Zo moest het treinverkeer niet onderbroken worden. Het doel is om de sporen eerst te leggen langs kant A (E. Van Bevelaere) en daarna verder te werken aan kant B (Archiefstraat).
Watermaal:
- Aanleg centrale sporen tussen 2023 en2025.
- Uiteindelijke ingebruikname van de 4 sporen in 2025.
Bosvoorde:
- Aanleg van een nooduitgang ter hoogte van de Eikhove in 2024.
- Bouw van de geluidsmuur langs de Archiefstraat in 2024.
- Voltooiing van de overkapping en noodontsluiting eind 2024.
- Voltooiing van de ontbrekende perrons en hun toegangen in 2023/2024.
- Plaatsing van de twee sporen richting Brussel in 2024.
- Ingebruikname van het zijperron richting Brussel voorjaar 2025.
- Plaatsing van de veiligheidsuitrusting in de overdekte sleuf tussen 2024 en 2025.
- Bouw van technische lokalen onderaan het GLAVERBEL-gebouw tussen 2024 en 2025.
- Definitieve ingebruikname van de 4 sporen in juni 2025.
Wat hebben we reeds verwezenlijkt?
60% van de bouwwerken is al klaar. De spoorwegbedding is al voor 70% afgewerkt.
In de eerste fase van de GEN-werf te Watermaal-Bosvoorde werden de werken van burgerlijke bouwkunde uitgevoerd in een bosrijke en stedelijke zone. Vandaag is 70% van die werken klaar. Onder de nieuwe structuren die in het hart van de stad zijn gebouwd, hebben we aan beide kanten van de sporen geluidsschermen geplaatst.
- Plaatsing van alle bovenleidingsportieken voor het GEN.
- Vernieuwing van de bovenleiding tussen Bosvoorde en Groenendaal in het Zoniënwoud.
- Bouw van de brug in de Elandstraat (betonnen elementen worden op hun plek geschoven en er wordt een bekleding van imitatiemetselwerk aangebracht).
- Verplaatsing van de sporen.
- Afbraak van het oude perron in Watermaal.
- Bouw van de halve tunnel onder de sporen in het station van Watermaal.
We hebben ook de kunstwerken aangepast en het spoorwegdomein ingericht in het Zoniënwoud. Deze werken waren nodig om de spoorbedding te verbreden en hebben geleid tot een situatie waarbij de fauna en flora in de omgeving werden gerespecteerd. Momenteel is de spoorbedding voor 70% klaar.
We danken je voor je begrip en geduld. Onze teams stellen alles in het werk om de hinder tot een minimum te beperken.
Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.