Overslaan en naar de inhoud gaan

Terhulpen - GEN-werken

Wij bouwen twee nieuwe sporen die zullen gebruikt worden door de toekomstige GEN-treinen. We hebben dan ook de spoorwegbedding verbreed en de infrastructuur aangepast om de lijn Brussel-Ottignies te kunnen opwaarderen tot vier sporen. We vernieuwen ook de stopplaatsen om de reizigers beter te kunnen ontvangen.

Locatie

Tussen de Terhulpsesteenweg en de ondergrondse doorgang (Stationsstraat)

Planning

Begin: maart 2011
Eind: 2026

Nieuws over de werf

(update: maart 2024)

Doorlopende werken (24u/24):

  • Tot in april 2024: technische spoorwerken die gepaard gaan met beperkte geluidshinder.
  • Na Pasen 2024: verdere werken aan de centrale sporen en bouw van het middenperron in het station van Terhulpen.
  • Af en toe kunnen er werkzaamheden worden uitgevoerd in het weekend, afhankelijk van het activiteitenniveau.

Wat is de impact van deze werken?

  • Het treinverkeer is onderbroken:  16 t.e.m. 17 maart, 30 maart t.e.m. 7 april en 13 t.e.m. 14 april (afwerkingswerken) (tussen Brussels-Schuman en Ottignies).

    • Meer info omtrent de aangepaste dienstregeling kan je terugvinden via de reisplanner op www.nmbs.be of de NMBS-app.

    • Hou hier rekening mee wanneer je je verplaatst.
  • Geluid-, stof- en trillingshinder zijn mogelijk als gevolg van het gebruik van werfmachines.
  • Werfverkeer en personeel op en rond de werf.
  • Gebruik van werktreinen.
  • Gebruik van werfverlichting tijdens de nachtwerken.

Wat verandert het GEN voor Terhulpen?

Deze werken worden uitgevoerd om de bereikbaarheid van en naar Brussel te vergemakkelijken en de toename van het autoverkeer, dat de hoofdstad momenteel verstikt, tegen te gaan. Uiteindelijk zullen de reizigers profiteren van frequentere treinen (gemiddeld 4 treinen per uur tijdens de spits) binnen een straal van 30 kilometer rond Brussel.

Wat brengt de toekomst?

  • Ingebruikname van het nieuwe perron richting Brussel in april 2024.
  • Civieltechnische werken voor het vervangen van het middenperron in 2024-2025.
  • Aanleg van de twee middensporen tussen 2024 en 2026 voor een uiteindelijke ingebruikname in 2026.

Hou er rekening mee dat dit een indicatieve planning is die onderhevig kan zijn aan wijzigingen.

Wat hebben we reeds verwezenlijkt?

  • Aanleg van het nieuwe spoor richting Ottignies.
  • De eerste fase van de GEN-werken in Terhulpen bestond uit civieltechnische werken die in 2014 werden voltooid.
  • De spoorwegbedding werd verbreed en de kunstwerken (bruggen, tunnels, enz.) werden aangepast over een afstand van 3 km, tussen de Terhulpsesteenweg en de tunnel van Bakenbos.
  • Een nieuwe parking van 383 plaatsen werd gebouwd in de nabijheid van het station.
  • Geluidsmuren werden geplaatst langs de sporen.
  • De bovenleiding werd overgebracht naar de nieuwe bovenleidingsportalen voor de elektrische voeding van de treinen op spoorlijn 161.

We danken je voor je begrip en geduld. Onze teams stellen alles in het werk om de hinder tot een minimum te beperken.

Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.

We zoeken nieuwe talenten!

Elke dag werken we samen aan een veilig, kwalitatief en modern spoornet. Dat is onze bijdrage aan een duurzame mobiliteit voor de samenleving. Kom werken bij een menselijk en stabiel bedrijf met tal van opleidings- en doorgroeimogelijkheden: jij bent ondernemer van je eigen carrière.

Meer weten > werken bij ons