We voeren werken uit om de aanleg van twee nieuwe sporen voor toekomstige GEN-treinen mogelijk te maken.
Locatie
Op lijn 124 (Brussel - Nijvel), in Lillois
Planning
Nieuws van de werf
(update: december 2024)
1. Verbreding van de spoorbedding tussen de ring R0 en de Rue de l'Épine Pucelle
Het GEN-project omvat de verbreding van het spoorwegplatform in Lillois om plaats te maken voor een derde en vierde spoor. Deze verbredingswerken zullen plaatsvinden:
- Tussen de Ringbrug en de Rue du Berger (inclusief de Rue Motte des Bergers en de Rue Rivelaine), aan de oostkant van de bestaande sporen (aan de kant van de Grand'Route (N27)).
- Tussen de Rue René Francq en de rue du Moulin, voornamelijk aan de westkant van de sporen (aan de kant van de Rue Verte).
- Tussen de Rue du Moulin en de Rue de l'Épine Pucelle (inclusief de Rue du Jacquier en de Rue Fontaine-Saint-Martin), voornamelijk aan de oostkant van de bestaande sporen (aan de kant van de Grand'Route (N27)).
- Tussen de Rue de l'Épine Pucelle en de Chaussée de Bruxelles (N27) in Nijvel, aan de westkant van de sporen.
Er worden geluidsschermen gebouwd langs de 4 secties, waar vereist door de vergunningen.
2. Vernieuwing van de bestaande kunstwerken
Er zijn ook werken gepland aan de bruggen en aan bepaalde wegen in Lillois:
- De brug over de Rue Motte des Bergers wordt vernieuwd en verbreed, zodat er twee rijstroken onderdoor kunnen.
- De brug over de Rue Rivelaine wordt ook vernieuwd en verbreed, zodat het verkeer eronderdoor kan en er twee brede voetpaden komen.
- Er komt een rotonde op de kruising van de Rue Rivelaine en de Grand'Route.
- De brug over de Rue du Berger zal worden voorbehouden voor voetgangers en fietsers.
- De overweg in de Rue René Francq wordt afgesloten. Er komt een keerpunt in de vorm van een rotonde in de Rue René Francq, ten westen van de sporen.
- We bouwen een onderdoorgang voor voetgangers op de plaats van de overweg in de Rue René Francq, die toegang geeft tot de perrons van het station van Lillois.
- Een pad (voor voetgangers en fietsers) zal worden aangelegd tussen de Grand'Route en de Rue Verte, over de spoorlijn heen.
- Een andere steeg zal lopen van de Rue du Moulin naar de Rue René Francq (ten westen van de sporen), langs de Rue Verte en langs de gemeentelijke school.
- Voor de gemeentelijke school wordt een nieuwe parking aangelegd.
- De overweg aan de Rue du Moulin wordt afgesloten.
- Er komt een keerpunt in de Rue du Moulin, aan weerszijden van de spoorlijn.
- De bruggen in de Rue du Jacquier en de Rue Fontaine-Saint-Martin zijn verlengd om plaats te bieden aan de 4 sporen. De breedte van de wegen die onder deze bruggen door lopen wordt niet gewijzigd.
- De brug in de Rue de l'Épine Pucelle is vervangen door een nieuwe brug die verder ten zuiden van de bestaande brug ligt. De nieuwe brug in de Rue de l'Épine Pucelle is op zijn definitieve plaats geïnstalleerd.
3. Halte Lillois
De volgende verbeteringen zijn gepland voor de spoorweghalte van Lillois:
- De bestaande onderdoorgang wordt verwijderd en vervangen door een nieuwe onderdoorgang die gebouwd wordt op de plaats van de overweg in de Rue René Francq.
- Er worden twee zijperrons en een middenperron gebouwd en de toegang tot de perrons wordt vernieuwd.
- Er komt een openluchtparking naast de bestaande parking (aan de oostkant van de sporen) en ter hoogte van de keerzone (aan de westkant).
4. Planning van de toekomstige werken
- Van midden 2024 tot begin 2025: realisatie van de parking en de toegang tot de school Pré Vert en voorbereidende werkzaamheden aan het station
- Tussen eind 2024 en eind 2026: sluiting van de overweg aan de Rue René Francq en eerste vernieuwingsfase van de halte Lillois. Aanleg van een pad tussen de Grand'Route en de Rue Verte.
- Eind 2025: sluiting van de overweg aan de Rue du Moulin.
- Tussen begin 2025 en eind 2029: vernieuwing van de kunstwerken, verdere werken aan de halte Lillois en de stationsomgeving, plaatsing van het derde en vierde spoor.
- Eind 2029: indienststelling van de 4 sporen.
Wat zal het GEN veranderen?
Deze werken worden uitgevoerd om de bereikbaarheid van en naar Brussel te vergemakkelijken en de toename van het autoverkeer, dat de hoofdstad momenteel verstikt, tegen te gaan. Uiteindelijk zullen de reizigers profiteren van frequentere treinen (gemiddeld 4 treinen per uur tijdens de spits) binnen een straal van 30 kilometer rond Brussel.
We danken je voor je begrip en geduld. Onze teams stellen alles in het werk om de hinder tot een minimum te beperken.
Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.
We zoeken nieuwe talenten!
Elke dag werken we samen aan een veilig, kwalitatief en modern spoornet. Dat is onze bijdrage aan een duurzame mobiliteit voor de samenleving.
Kom werken bij een menselijk en stabiel bedrijf met tal van opleidings- en doorgroeimogelijkheden: jij bent ondernemer van je eigen carrière.
Meer weten > Werken bij ons