Overslaan en naar de inhoud gaan

Genval en Rixensart – GEN-werken

We leggen twee nieuwe sporen aan die gebruikt zullen worden door toekomstige GEN-treinen. Daarom hebben we de spoorwegbedding verbreed en passen we de infrastructuur aan om de lijn Brussel-Ottignies op vier sporen te brengen. We vernieuwen ook de stopplaatsen om de reizigers beter te kunnen ontvangen.

Locatie

Genval en Rixensart

Planning

Begin: 19 april 2021
Eind: 31 december 2026

Nieuws over de werf

(update: mei 2024)

Planning voor de lente en zomer van 2024:

  • Regelmatige werken overdag en 's nachts tijdens de week
  • Doorlopende werken (24u/24): van 14 juni (22u) t.e.m. 17 juni (6u)

Welke impact hebben deze werken?

  • Tijdens de werken is het treinverkeer onderbroken: 29 maart t.e.m. 8 april.

  • Mogelijke geluids-, trillings– en stofhinder door het gebruik van zware machines.
  • Sporadisch gebruik van een werktrein.
  • Werfverkeer in de buurt van de werken.
  • Kunstmatige werfverlichting.
  • Tijdens de werken is het treinverkeer onderbroken tussen Ottignies en Brussel-Schuman:  15 t.e.m. 16 juni
    • Meer info omtrent de aangepaste dienstregeling kan je terugvinden via de reisplanner op www.nmbs.be of de NMBS-app. 

Wat brengt de toekomst?

Genval

  • Plaatsing van de twee sporen richting Brussel (sporen, bovenleiding, seininrichting) met de volgende 2 deadlines:
    • Ingebruikname van alle 4 sporen in december 2026.
  • Voltooid:
    • De civieltechnische en perronwerken zijn volledig afgewerkt.
    • Ingebruikname van het zijspoor richting Brussel met Pasen 2024 en van perron 1. Deze ingebruikname van het zijspoor richting Brussel in het station van Genval biedt een duidelijke verbetering van de intermodaliteit met zich  aangezien de bus-treinverbindingen op hetzelfde niveau gebeuren.

Rixensart

  • Voltooiing van de perrons in 2024-2025.
  • Definitieve indienststelling van de 4 sporen in 2026.
  • Voltooid:
    • De parking aan de Rue du Cyclone werd heringericht en er werd een nieuwe parking gebouwd onder de overdekte sleuf.
    • Een kiss&ride-zone werd ingericht, alsook een busstation.
    • Ingebruikname van de twee zijsporen in april 2024.

Hou er rekening mee dat dit een indicatieve planning is die onderhevig kan zijn aan wijzigingen.

Wat verandert het GEN?

Deze werken worden uitgevoerd om de bereikbaarheid van en naar Brussel te vergemakkelijken en de toename van het autoverkeer, dat de hoofdstad momenteel verstikt, tegen te gaan. Uiteindelijk zullen de reizigers profiteren van frequentere treinen (gemiddeld 4 treinen per uur tijdens de spits) binnen een straal van 30 kilometer rond Brussel.

Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.

We zoeken nieuwe talenten!

Elke dag werken we samen aan een veilig, kwalitatief en modern spoornet. Dat is onze bijdrage aan een duurzame mobiliteit voor de samenleving.
Kom werken bij een menselijk en stabiel bedrijf met tal van opleidings- en doorgroeimogelijkheden: jij bent ondernemer van je eigen carrière. Meer weten > Werken bij ons