Overslaan en naar de inhoud gaan

Genval en Rixensart – GEN-werken

We leggen twee nieuwe sporen aan die gebruikt zullen worden door toekomstige GEN-treinen. Daarom hebben we de spoorwegbedding verbreed en passen we de infrastructuur aan om de lijn Brussel-Ottignies op vier sporen te brengen. We vernieuwen ook de stopplaatsen om de reizigers beter te kunnen ontvangen.

Locatie

Genval en Rixensart

Planning

Begin: 19 april 2021
Eind: 31 december 2026

Nieuws over de werf

(update: maart 2024)

Wanneer werken we?

  • Doorlopende werken (24u/24) in Genval en Rixensart:
    • Tot in april 2024: technische spoorwerken die gepaard gaan met beperkte geluidshinder.
    • Na Pasen 2024: verdere werken aan de centrale sporen en afwerking van de perrons in het station van Rixensart.
  • Doorlopende werken (24u/24) van 29 maart t.e.m. 8 april 2024: allerlei spoorwerken.
  • Af en toe kunnen er werkzaamheden worden uitgevoerd in het weekend, afhankelijk van het activiteitenniveau.

Wat is de impact van deze werken?

  • Het treinverkeer is onderbroken:  16 t.e.m. 17 maart, 30 maart t.e.m. 7 april en 13 t.e.m. 14 april (afwerkingswerken) (tussen Brussels-Schuman en Ottignies):

    • Meer info omtrent de aangepaste dienstregeling kan je terugvinden op de website van NMBS of hun app.

    • Hou hier rekening mee wanneer je je verplaatst.
  • Geluid-, stof- en trillingshinder zijn mogelijk als gevolg van het gebruik van werfmachines.
  • Werfverkeer en personeel op en rond de werf.
  • Gebruik van werktreinen.
  • Gebruik van werfverlichting tijdens de nachtwerken.

Wat brengt de toekomst?

Genval

  • Plaatsing van de twee sporen richting Brussel (sporen, bovenleiding, seininrichting) met de volgende 2 deadlines:
    • Ingebruikname van het zijspoor richting Brussel met Pasen 2024 en van perron 1. Deze ingebruikname van het zijspoor richting Brussel in het station van Genval zal een duidelijke verbetering van de intermodaliteit met zich meebrengen aangezien de bus-treinverbindingen op hetzelfde niveau gebeuren.
    • Ingebruikname van alle 4 sporen in december 2026.
  • Voltooid in 2023:
    • De civieltechnische en perronwerken zijn volledig afgewerkt.

Rixensart

  • Ingebruikname van de twee zijsporen in april 2024.
  • Voltooiing van de perrons in 2024-2025.
  • Definitieve indienststelling van de 4 sporen in 2026.
  • Voltooid in 2023:
    • De parking aan de Rue du Cyclone werd heringericht en er werd een nieuwe parking gebouwd onder de overdekte sleuf.
    • Een kiss&ride-zone werd ingericht, alsook een busstation.

Hou er rekening mee dat dit een indicatieve planning is die onderhevig kan zijn aan wijzigingen.

Wat verandert het GEN?

Deze werken worden uitgevoerd om de bereikbaarheid van en naar Brussel te vergemakkelijken en de toename van het autoverkeer, dat de hoofdstad momenteel verstikt, tegen te gaan. Uiteindelijk zullen de reizigers profiteren van frequentere treinen (gemiddeld 4 treinen per uur tijdens de spits) binnen een straal van 30 kilometer rond Brussel.

Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.

We zoeken nieuwe talenten!

Elke dag werken we samen aan een veilig, kwalitatief en modern spoornet. Dat is onze bijdrage aan een duurzame mobiliteit voor de samenleving.
Kom werken bij een menselijk en stabiel bedrijf met tal van opleidings- en doorgroeimogelijkheden: jij bent ondernemer van je eigen carrière. Meer weten > Werken bij ons