Op de lijn 161 worden twee extra sporen aangelegd over een afstand van 22 kilometer tussen Ottignies en Watermaal-Bosvoorde. Deze werken worden uitgevoerd om de gelijktijdige doorgang van GEN-treinen en rechtstreekse treinen mogelijk te maken.
Locatie
Tussen het Zoniënwoud en Bakenbos in Hoeilaart
Planning
Waarom voeren we deze werken uit?
De werken worden om verschillende redenen uitgevoerd:
- Verbetering van het binnen en buiten rijden van Brussel
- Afremmen van het toenemend autoverkeer van en naar Brussel
- Verhoging van de frequentie van treinen: gemiddeld 4 piekuurtreinen
- Uitbouwen van een duurzaam mobiliteitsbeleid als waardig alternatief voor de wagen
Welke werken voeren we nog uit?
Wij werken met TUC RAIL, NMBS, De Lijn en de gemeente Hoeilaart in het station Groenendaal samen aan een betere onthaalinfrastructuur voor de reizigers. De volledige spoorlijn Brussel-Namen (L161) wordt aangepakt. In dit kader startten in december 2022 vernieuwingswerken aan de perrons, de stationsomgeving en de parking van het station Groenendaal. Deze werken zullen in verschillende fases gebeuren en tot 2024 een impact hebben op de parkeermogelijkheden en de toegang tot de perrons.
Bovendien zullen we ter hoogte van het station Groenendaal ook de sporen en de bovenleiding vernieuwen, voorzien we afwateringswerken en werken we de brug in de Ildefonse Vandammestraat verder af.
De werken worden in verschillende fases opgedeeld waarbij de volgende randvoorwaarden worden meegenomen:
- er wordt een maximaal aantal parkeerplaatsen behouden in functie van de technische mogelijkheden en beschikbare ruimte;
- het station blijft bereikbaar voor de bussen van De Lijn;
- fietsers en voetgangers zullen altijd doorgang hebben richting R0 of het bosmuseum.
Wanneer werken we?
- De werken vinden voornamelijk overdag (7u-18u) en in de week plaats. Sommige werken kunnen we echter enkel 's nachts uitvoeren. Zo hoeven we eerst en vooral het treinverkeer niet te hinderen en overdag het verkeer niet stil te leggen. Bovendien is het ook veiliger voor de werknemers op onze werven.
-
zone Groenendaal
-
De werken vinden plaats tijdens de weeknachten (22u-6u) van 5 op 6, 12 op 13 en 19 op 20 oktober:
-
Werken aan de brug in de Ildefonse Vandammestraat
-
-
En overdag (6u-18u) tijdens het weekend van 14-15 oktober:
-
Plaatsen riolering middenperron Groenendaal
-
Aanleg perronplaten Groenendaal
-
Vangrails plaatsen op nieuwe brug Groenendaal
-
Afbraakwerken betonblok Groenendaal (dit bringt geluidshinder met zich mee)
-
-
Zone Hoeilaart = Tussen Vlaanderveldlaan en Bakenbos
Zone Groendendaal = Tussen Vlaanderveldlaan en het Zoniënwoud
Overzicht planning
Hoeilaart
- 2025: Ingebruikname 4 sporen
Groenendaal
- 2023: Perronverhoging en toegang tot de perrons
- 2024/2025: Aanleg 2 centrale sporen
- 2025: Ingebruikname 4 sporen
Wat is de impact van deze werken?
-
Eventuele hinder ’s nachts van de werfverlichting
-
Werfverkeer in de buurt van de werf.
-
De grootste hinder zal overdag plaatsvinden, maar ook ‘s nachts is enige lawaaihinder niet uitgesloten.
-
De vrachtwagens die materiaal voor het dienstpad leveren zullen ook naar ons domein achter de Leenweg in Hoeilaart rijden. Ook dit kan voor extra hinder zorgen.
-
Dit zijn mobiele werken die opschuiven naargelang de vooruitgang. We werken dus niet steeds op dezelfde plaats.
We danken je voor je begrip en geduld. Onze teams stellen alles in het werk om de hinder tot een minimum te beperken.
Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.