Overslaan en naar de inhoud gaan
GEN werken.

Hoeilaart - GEN-werken

Op de lijn 161 worden twee extra sporen aangelegd over een afstand van 22 kilometer tussen Ottignies en Watermaal-Bosvoorde. Deze werken worden uitgevoerd om de gelijktijdige doorgang van GEN-treinen en rechtstreekse treinen mogelijk te maken.

Locatie

Tussen het Zoniënwoud en Bakenbos in Hoeilaart

Planning

Begin: 2018
Eind: juni 2025

Waarom voeren we deze werken uit?

De werken worden om verschillende redenen uitgevoerd:

  • Verbetering van het binnen en buiten rijden van Brussel
  • Afremmen van het toenemend autoverkeer van en naar Brussel
  • Verhoging van de frequentie van treinen: gemiddeld 4 piekuurtreinen
  • Uitbouwen van een duurzaam mobiliteitsbeleid als waardig alternatief voor de wagen

Welke werken voeren we nog uit?

Wij werken met TUC RAIL, NMBS, De Lijn en de gemeente Hoeilaart in het station Groenendaal samen aan een betere onthaalinfrastructuur voor de reizigers. De volledige spoorlijn Brussel-Namen (L161) wordt aangepakt. In dit kader startten in december 2022 vernieuwingswerken aan de perrons, de stationsomgeving en de parking van het station Groenendaal. Deze werken zullen in verschillende fases gebeuren en tot 2024 een impact hebben op de parkeermogelijkheden en de toegang tot de perrons.

Bovendien zullen we ter hoogte van het station Groenendaal ook de sporen en de bovenleiding vernieuwen, voorzien we afwateringswerken. De werken aan de brug in de Ildefonse Vandammestraat zijn afgelopen. 

De werken worden in verschillende fases opgedeeld waarbij de volgende randvoorwaarden worden meegenomen:

  • er wordt een maximaal aantal parkeerplaatsen behouden in functie van de technische mogelijkheden en beschikbare ruimte; 
  • het station blijft bereikbaar voor de bussen van De Lijn; 
  • fietsers en voetgangers zullen altijd doorgang hebben richting R0 of het bosmuseum.

Wanneer werken we?

De werken vinden voornamelijk overdag (7u-18u) en in de week plaats. Sommige werken kunnen we echter enkel 's nachts uitvoeren. Zo hoeven we eerst en vooral het treinverkeer niet te hinderen en overdag het verkeer niet stil te leggen. Bovendien is het ook veiliger voor de werknemers op onze werven.

 

  • De werken vinden ’s nachts (22u-6u) plaats van:
    • 4-9 maart: Plaatsen wissel ter hoogte van Bakenbos en aanleggen spoor 3 in Goenendaal
    • 18-23 maart: Werken tussen de Ch. Coppensstraat en Stationstraat in Hoeilaart
    • 8-12 april: Revisiewerken sporen in Groenendaal
  • En doorlopend (24u/24) van:
    • 29 maart (22u) tot 8 april (5u): Werken tussen de Ch. Coppensstraat en Stationstraat in Hoeilaart, aanpassing van de sporen en bovenleiding tussen het Zoniënwoud en Bakenbos en perronwerken in Groenendaal
    • 12 april (22u) tot 15 april (5u): Werken tussen de Ch. Coppensstraat en Stationstraat in Hoeilaart en revisiewerken sporen in Groenendaal

Overzicht planning

Hoeilaart

  • 2025: Ingebruikname 4 sporen

Groenendaal

  • 2023: Perronverhoging en toegang tot de perrons
  • 2024/2025: Aanleg 2 centrale sporen
  • 2025: Ingebruikname 4 sporen

Wat is de impact van deze werken?

  • Eventuele hinder ’s nachts van de werfverlichting

  • Werfverkeer in de buurt van de werf.

  • De grootste hinder zal overdag plaatsvinden, maar ook ‘s nachts is enige lawaaihinder niet uitgesloten.

  • Dit zijn mobiele werken die opschuiven naargelang de vooruitgang. We werken dus niet steeds op dezelfde plaats.

  • Het treinverkeer is onderbroken van  16 t.e.m. 17 maart, 30 maart t.e.m. 7 april en 13 t.e.m. 14 april (tussen Brussels-Schuman en Ottignies):

    • Meer info omtrent de aangepaste dienstregeling kan je terugvinden op de website van NMBS of hun app.

    • Hou hier rekening mee wanneer je je verplaatst.

We danken je voor je begrip en geduld. Onze teams stellen alles in het werk om de hinder tot een minimum te beperken.

Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.