Op de lijn 161 worden twee extra sporen aangelegd over een afstand van 22 kilometer tussen Ottignies en Watermaal-Bosvoorde. Deze werken worden uitgevoerd om de gelijktijdige doorgang van GEN-treinen en rechtstreekse treinen mogelijk te maken.
Locatie
Tussen het Zoniënwoud en Bakenbos in Hoeilaart
Planning
Waarom voeren we deze werken uit?
De werken worden om verschillende redenen uitgevoerd:
- Verbetering van het binnen en buiten rijden van Brussel
- Afremmen van het toenemend autoverkeer van en naar Brussel
- Verhoging van de frequentie van treinen: gemiddeld 4 piekuurtreinen
- Uitbouwen van een duurzaam mobiliteitsbeleid als waardig alternatief voor de wagen
Welke werken voeren we nog uit?
Wij werken met TUC RAIL, NMBS, De Lijn en de gemeente Hoeilaart in het station Groenendaal samen aan een betere onthaalinfrastructuur voor de reizigers. De volledige spoorlijn Brussel-Namen (L161) wordt aangepakt. In dit kader startten in december 2022 vernieuwingswerken aan de perrons, de stationsomgeving en de parking van het station Groenendaal. Deze werken zullen in verschillende fases gebeuren en tot 2024 een impact hebben op de parkeermogelijkheden en de toegang tot de perrons.
Bovendien zullen we ter hoogte van het station Groenendaal ook de sporen en de bovenleiding vernieuwen, voorzien we afwateringswerken. De werken aan de brug in de Ildefonse Vandammestraat zijn afgelopen.
De werken worden in verschillende fases opgedeeld waarbij de volgende randvoorwaarden worden meegenomen:
- er wordt een maximaal aantal parkeerplaatsen behouden in functie van de technische mogelijkheden en beschikbare ruimte;
- het station blijft bereikbaar voor de bussen van De Lijn;
- fietsers en voetgangers zullen altijd doorgang hebben richting R0 of het bosmuseum.
Wanneer werken we?
Planning 2025:
- ‘s Nachts (22u - 6u):
- Onderhoudswerken aan de sporen: van 19 t.e.m. 23 mei
- Werken in het kader van het GEN: regelmatige werken tijdens de week
- Het is steeds mogelijk dat we ook op andere tijdstippen moeten werken, naargelang de vordering van de werken. Ook de weersomstandigheden (vorst, slecht weer, enz.) kunnen ervoor zorgen dat we onze werken moeten reorganiseren.
-
Overzicht planning
Hoeilaart
- 2025: Ingebruikname 4 sporen
Groenendaal
- 2023: Perronverhoging en toegang tot de perrons
- 2024/2025: Aanleg 2 centrale sporen
- 2025: Ingebruikname 4 sporen
Wat is de impact van deze werken?
- Geluidshinder is mogelijk als gevolg van het gebruik van werfmachines.
- Werfverkeer en personeel op en rond de werf.
- Gebruik van werfverlichting tijdens de nachtwerken.
- De Charles Coppens-parking zal niet gebruikt worden. De werftoegang gebeurt via Groenendaal.
- Tijdens de werkweekends is het treinverkeer aangepast (10 t.e.m. 11 mei | 24 t.e.m. 25 mei). Meer informatie over de aangepaste dienstregeling vind je terug op de website van NMBS of hun app.
We danken je voor je begrip en geduld. Onze teams stellen alles in het werk om de hinder tot een minimum te beperken.
Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.