Een goederentrein met 30 wagons op het spoor, dat zijn gemiddeld 60 vrachtwagens minder op de weg. Door onze klanten een betrouwbaar en modern spoornet aan te bieden, gaan we mee de strijd aan tegen de klimaatverandering en zorgen we voor schonere lucht.
Daarom moedigen we zoveel mogelijk mensen aan te kiezen voor de trein als belangrijkste vervoerswijze en bevorderen we de modal shift naar het spoor.
De sleutelrol van het spoor in de “modal shift”
Het volume goederen dat via België, en meer bepaald via de havens, wordt vervoerd, neemt constant toe. Eén van de oplossingen ligt in het spoorvervoer dat de komende decennia een steeds belangrijkere rol zal moeten vervullen, aangezien in Europa nog steeds 75% van het goederenvervoer over de weg verloopt.
Om de verschillende vervoerswijzen nog beter op elkaar te laten aansluiten en ervoor te zorgen dat het spoorvervoer integraal deel uitmaakt van de logistieke keten, werken we nauw samen met havens, luchthavens en industrieën.
Het is onze ambitie om het volume van het goederenvervoer per spoor tegen 2030 te verdubbelen
George Gilkinet, minister van Mobiliteit
Het spoor: een duurzaam alternatief voor het goederenvervoer
- 1 bestuurder voor 1 trein, in de plaats van 60 vrachtwagenchauffeurs;
- voor trajecten van minstens 300 km is de trein sneller dan de boot of vrachtwagen;
- aangepast transport voor buitengewoon vervoer en gevaarlijke ladingen (b.v. auto's, chemische producten);
- het risico op ongevallen en defecten blijft in vergelijking met andere vervoerswijzen tot een minimum beperkt;
- een zeer grote en flexibele laadcapaciteit (er kunnen steeds wagens worden toegevoegd);
België verbonden met Europa en de hele wereld
Het spoorverkeer biedt ook opportuniteiten over onze landsgrenzen heen. Dankzij de internationale goederencorridors of Rail Freight Corridors (RFC) kunnen goederentreinen tijdens hun traject meerdere landen bereiken. Drie van die corridors lopen door België. Gezien zijn centrale ligging en de nabijheid van heel wat havens is ons land via zijn spoornet rechtstreeks verbonden met de rest van Europa en de wereld.
Een duurzame mobiliteit, maar ook een duurzame onderneming
Het treinverkeer is een belangrijke pijler van de duurzame mobiliteit. Maar om het spoornet te onderhouden en verder uit te bouwen, heeft Infrabel ervoor gekozen om ook de duurzaamheid centraal te stellen in zijn ondernemingsstrategie. Bij het uitvoeren van onze activiteiten waken we erover dat we het milieu en het klimaat zo weinig mogelijk belasten.
Je vindt een overzicht van onze acties en projecten in ons laatste duurzaamheidsverslag 2019-2020.
Ga bij ons aan de slag en bouw mee aan de duurzame mobiliteit
Bij Infrabel bouwen we samen aan een veilig en innovatief spoornet ten dienste van de zachte mobiliteit. Onze beroepen hebben een directe impact op het milieu, de economie en onze maatschappij. Via een modern, goed onderhouden, veilig en kwaliteitsvol spoornet bouwen we mee aan een duurzame en maatschappelijk verantwoorde mobiliteit voor vandaag en morgen.