We vernieuwen de spoorbrug over de Burgemeesterstraat. De bestaande onderbrugging vertoont gebreken die mogelijke veiligheidsrisico’s kunnen inhouden voor het treinverkeer, maar ook voor de weggebruikers (voetgangers, fietsers, wagens, …) en ons personeel. Om die reden breken we de bestaande onderbrugging af en bouwen we een nieuwe duurzame tunnel op dezelfde plaats.
Locatie
De spoorbrug over de Burgemeesterstraat in Lichtervelde
Planning
De nieuwe tunnel
In overleg met de gemeente Lichtervelde werd beslist om van de vernieuwing gebruik te maken om de doorgang te vergroten:
- Breedte: van 3,90 m naar 5 m
- Hoogte: van 3,74 m naar 4,3 m
De nieuwe tunnel is een duurzame betonconstructie die wordt ingegraven in het spoortalud. De vleugelmuren zullen, net zoals de huidige tunnel, evenwijdig aan het spoor uitgevoerd worden. De verticale wanden van de tunnel en de vleugelmuren worden afgewerkt in architectonisch beton door gebruik te maken van een plankenbekisting.
De metalen leuning bovenop de tunnel zal hergebruikt en verlengd worden.
De spoorbermen worden na heraanleg terug ingezaaid met grassen zoals op heden het geval is.


De wegenis
De wegenis wordt over een lengte van 142 m vernieuwd door middel van een nieuwe asfaltbeton (incl. nieuwe wegenisfundering).
Ter hoogte van de tunnel zal de wegenis 1,1 m breder zijn dan nu het geval is. Ten oosten van de spoorlijn is er vanaf de oprit van huisnummer 11 een overgangszone binnen de grenzen van het openbaar domein. De aansluiting van de oprit van huisnummer 11 en de overige woningen grenzend aan de wegenisvernieuwing worden mee opgenomen in deze werken.
Ten westen van de spoorlijn is er een overgangszone van ongeveer 48 m om de wegenis naar haar huidige breedte te laten overgaan. Deze overgangszone ligt volledig binnen de grenzen van het openbaar domein.

Fasering en hinder
De werken vatten aan in april 2025.
- Voorafgaande werken
In de werkzone liggen verschillende nutsleidingen (Fluvius, Proximus, Watergroep en Telenet). Om de nieuwe tunnel te kunnen plaatsen moeten deze leidingen dieper aangelegd worden. De nutsmaatschappijen zullen deze werken voorafgaand aan onze werken uitvoeren. Er werd gevraagd de nodige aanpassingen klaar te hebben tegen 1 augustus 2025.
- 15 april 2025 – 22 augustus 2025
De tunnel zal in zijn geheel gebouwd worden op de akker ten westen van het spoor. De Burgemeesterstraat blijft gedurende deze periode in dienst voor alle verkeer.
- 22 augustus 2025 – 19 september 2025
4 weken vóór het plaatsen van de tunnel onder het spoor zal de tunnel buiten dienst gesteld worden voor alle verkeer (incl. voetgangers en fietsers). In deze periode zal de aannemer de wegenis opbreken, de nodige voorafgravingen uitvoeren en een stabiele werfweg aanleggen om de koker op zijn plaats te zetten.
De woningen met nr. 7, 9 en 11 zullen vanaf dit moment niet met de auto bereikbaar zijn. Wij zullen, in overleg met de aannemer en met jullie, de hinder zoveel mogelijk beperken. Zowel in tijd als in omvang.
- 19 september 2025 – 22 september 2025
Tijdens dit weekend zal het treinverkeer tussen Deinze en Lichtervelde onderbroken worden en zal de tunnel in zijn geheel ingereden worden met kamags*. De sporen worden opgebroken, de grond uitgegraven, de tunnel op zijn plaats gezet en nadien aangevuld zodat de sporen terug aangelegd kunnen worden.
- 22 september 2025 – 14 november 2025
Er is voorzien om aansluitend op het plaatsen van de tunnel de nieuwe wegenis aan te leggen, zodat deze vanaf 14 november terug toegankelijk is voor het verkeer.
- 14 november 2025 – 15 april 2026
Vanaf 14 november moeten alle woningen weer vrij toegankelijk zijn én kan de nieuwe tunnel van de Burgemeesterstraat gebruikt worden. In deze periode zullen er wel nog verschillende werken uitgevoerd worden met beperkte of geen hinder:- Plaatsen metalen leuningen;
- Aanpassen spoorbermen;
- Diverse afwerkingen.
We danken je voor je begrip en geduld. Onze teams stellen alles in het werk om de hinder tot een minimum te beperken.
Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.