Infrabel is verantwoordelijk voor het onderhoud en het beheer van de infrastructuur van de spoorwegen. Daaronder valt ook het beheer van de bermen en de aangrenzende zones naast de sporen. Het is nodig om regelmatig snoeiwerken uit te voeren en te maaien zodat de begroeiing naast de sporen niet te omvangrijk wordt en zo een gevaar dreigt te vormen voor het spoorverkeer, de buurtbewoners of de weggebruikers (bv. bij een storm).
Deze onderhoudswerken gebeuren volgens een welbepaalde frequentie in functie van de afstand tot het spoor, waarbij we een onderscheid maken tussen de randzone langs de sporen en de zone verder op de bermen.
De randzone maaien we jaarlijks. Zo zorgen we voor de zichtbaarheid van de seinen en de toegankelijkheid van de aangrenzende veiligheidspistes voor het spoorpersoneel.
De zone buiten de randzone wordt om de 5 à 10 jaar onderhouden. Zo voorkomen we onder meer dat takken in de bovenleiding terechtkomen of dat omgevallen bomen op het spoor belanden.
Als dat in functie van de veiligheid van het treinverkeer nodig is, grijpen we sneller in. Soms moeten die onderhoudswerken ’s nachts gebeuren: er is dan minder impact op de spoorwegexploitatie en de werken kunnen zo ook veiliger verlopen.
Om fauna te beschermen, kappen we de bomen niet tijdens het broedseizoen.
We houden zo veel mogelijk rekening met de ecologische en esthetische waarden van de bermen, bv. in natuurgebieden.
Waarom groenonderhoud?
Het verzekeren van de veiligheid op en rond de sporen is onze topprioriteit. Daarom moeten we de begroeiing langs de sporen regelmatig onderhouden. We kunnen het risico niet lopen dat de seinen langs de sporen niet zichtbaar zouden zijn of dat er bomen op de sporen zouden vallen.
Aan dat onderhoud hangen verschillende regelgevingen vast, zowel op federaal, gewestelijk als gemeentelijk niveau.
Op federaal niveau geldt de wet op de politie van de spoorwegen, verschenen op 27/04/2018 in het Belgisch Staatsblad.
Je leest er meer over in onze brochure.
Een bevel tot kappen
Infrabel kan alle niet-kruidachtige plantengroei (zoals struiken, bomen,…) op een afstand van minder dan 8 meter van de spoorstaven verbieden als die de veiligheid van het treinverkeer in gevaar kan brengen.
Binnen de 4,5 meter van de spoorstaven is enkel kruidachtige plantengroei toegestaan. Deze zone mag niet betreden worden voor onderhoudswerken, zoals bijvoorbeeld het snoeien van hagen. Hou hier dus best rekening mee bij het aanleggen van je tuin.
Voor baanvakken waar de toegelaten snelheid hoger is dan 220 km/u zijn kruidachtige gewassen enkel toegelaten in een zone van 25 meter vanaf de dichtstbijzijnde spoorstaaf.
Invasieve soorten
Invasieve soorten zoals de Japanse duizendknoop zijn moeilijk te bestrijden. Studies en ervaring tonen aan dat elke ingreep, ook maaien, het woekeren van invasieve begroeiing vaak verergert.
Op een aantal locaties testen wij verschillende bestrijdingstechnieken, zoals schapenbegrazing en elektrische behandeling. Dit onderzoek vraagt enige tijd om de doeltreffendheid te bepalen. Buiten deze testlocaties verkiezen wij momenteel om zo weinig mogelijk in te grijpen om verdere verspreiding en uitbreiding te vermijden.
