Overslaan en naar de inhoud gaan

Projecten &
realisaties

Modernisering van de lijn Brussel-Luxemburg (as 3)

Groots moderniseringsprogramma

De as 3 verbindt Brussel met de grens van het Groothertogdom Luxemburg en bestaat uit de lijnen 161 (Brussel-Namen) en 162 (Namen-grens). Dat is goed voor in totaal 226 kilometer! Deze as volgt een bochtige weg: op het Belgische grondgebied alleen al tellen we 150 bochten. Om deze reden is de snelheid op deze internationale as maar 130 km/u. Daar komt nog een snelheidsbeperking bovenop in een groot aantal zones. De Belgische en Luxemburgse regeringen vroegen ons daarom om de spoorweginfrastructuur op de as te moderniseren. Die werken zijn we al in 2007 gestart.

Dit grootse moderniseringsproject heeft twee doelstellingen:

  • de snelheidsbeperkingen wegwerken;
  • de snelheid verhogen naar 160 km/h daar waar de treinen kunnen versnellen en vertragen.

Afhankelijk van het treintype schatten we dat reizigers zo'n 11 tot 20 minuten tijd winnen op hun traject.

Het vlottere treinverkeer op de as Brussel-Luxemburg zorgt ervoor dat de trein een goede vervanger is voor de auto. En als meer mensen kiezen voor de trein, wordt het autoverkeer op de grote wegen naar of van het Groothertogdom Luxemburg ook minder druk. Handig!

Geplande moderniseringswerken

Dit moet gebeuren om de as 3 te moderniseren en de capaciteit uit te breiden:

  • het verbeteren van de spoorlijn door bochten recht te trekken;
  • het moderniseren van een aantal stations: drie ervan worden volledig verbouwd (Jemelle, Gembloux, Ciney);
  • het verbreden van het tussenspoor tot 2,25 m zodat we een snelheid van 160 km/u bereiken;
  • het vervangen van kunstwerken;
  • het saneren van de spoorbedding, rotswanden en hoge bermen;
  • het herelektrificeren van de as en het installeren van de stroomvoorziening 25 kV;
  • het moderniseren van de seininrichting met de installatie van EBP-PLP-technologie.

Klaar: onze verwezenlijkingen

  • We hebben het baanvak Namen-Ciney volledig vernieuwd en uitgerust met nieuwe bovenleiding. Zo kunnen we ze vanaf 2026 onder een spanning van 25kV plaatsen.
  • De bouwwerken voor het rechttrekken van 9 van de 10 bochten zijn klaar. Ook hebben we 63 (van de 80) kunstwerken al vernieuwd en 26 (van de 28) overwegen op de lijnen 161 en 162 afgeschaft. 
  • We hebben de treinstations Jemelle en Gembloux in een compleet nieuw jasje gestoken.

To do: lopende projecten

  • De werken aan het spoor tussen Hatrival en de Luxemburgse grens zijn volop bezig. In het station van Aarlen doen we er alles aan zodat we de nieuwe bovenleiding van 25kV in 2020 kunnen gebruiken.
  • In januari 2019 gingen we van start met de werken in het station van Ciney.
Medegefinancieerd door Europese unie
Medegefinancieerd door Europese unie