6.500 kilometer aan hoofdsporen, 11.700 bruggen en tunnels, 10.200 seinen, ongeveer 4.000 wissels en meer dan 1.700 overwegen. Moet het nog gezegd dat de Belgische spoorinfrastructuur zeer uitgebreid is? Dat vraagt om een grondig onderhoud, waarmee we blijven voldoen aan de eisen van elke klant: reizen in comfort en veiligheid, volgens stipte uren. Daarom zetten we al jaren in op de digitalisering van inspecties van het spoor en op voorspellend onderhoud. Dit betekent dat we de problemen willen oplossen nog vóór ze zich stellen. Met deze aanpak willen we sporen slimmer maken. 'Smart Railway' is daarom een uitstekende naam.
‘Smart Railway’ is goed op weg om tegen 2022 de volledige Belgische spoorinfrastructuur te digitaliseren. Als resultaat kunnen we steeds communiceren met onze sporen. Want vergis je niet: we staan voor een enorme uitdaging. Zo moeten we onder meer de seinen, overwegen en wissels uitrusten met sensoren om te weten in welke staat ze zich bevinden. Daarnaast gebruiken we onze speciale meettrein om gegevens over de toestand van de sporen en bovenleidingen te verzamelen. Met drones inspecteren we dan weer de bruggen en palen voor telecommunicatie. Onze computer analyseert deze gegevens en foto's stuk voor stuk. Dus zo weten we waar en wanneer er onderhoud nodig is. En kunnen we heel gericht en snel onderhoudstaken doorsturen naar de
tablets van de onderhoudsploegen. Nóg beter voor de veiligheid en de stiptheid!
Intussen is het al meer dan 180 jaar geleden sinds de eerste trein van Brussel naar Mechelen reed en de eerste industriële revolutie inluidde. We hoeven je dan ook niet te vertellen dat deze prijs een zeer mooie erkenning is voor de strategische rol die de onderneming speelt in de vierde industriële revolutie. Een revolutie waarin slimme machines, technologie, digitalisering en (big) data een centrale plaats innemen.