Overslaan en naar de inhoud gaan
Sporen en ballast.

Tilff - Vervanging twee overwegen

We vervangen de twee overwegen in de Rue d'Angleur in Tilff (Sainval) af om de veiligheid te verhogen.

Locatie

Rue d'Angleur

Planning

Begin: 2022
Eind: 2024

Nieuws van de werf

(update: september 2024)

Begin oktober zullen we voor een periode van ongeveer 3 weken de Rue du Halage herstellen ter hoogte van de nieuwe oprit naar de brug over de spoorweg. Daarom zullen de Rue du Halage en de Rue d'Angleur tijdelijk doodlopen. De toegang tussen de nieuwe oprit en overweg nr. 7 (aan de voet van de Colonster-afdaling) blijft zoals nu via overweg nr. 7 (Les Granges,...). De toegang tot de Tilff-zijde van de nieuwe helling (Osmose, tennis, voetbal,...) zal via de nieuwe brug over de sporen verlopen.

Begin november zal overweg nr. 7 definitief afgesloten worden.

Deze werken zijn nodig om de veiligheid van het treinverkeer te garanderen en de prestaties van de spoorinfrastructuur op peil te houden.

Wat is de impact van deze werken?

  • Mogelijke geluids-, stof- en trillingshinder door het gebruik van werfmachines.
  • Aanwezigheid van voertuigen en personeel in de buurt van de werf.
  • Kunstmatige werfverlichting.
  • Tijdens de werken zullen de Rue du Halage en de Rue d'Angleur doodlopend zijn:
    • Hou hier rekening mee wanneer je je in de buurt verplaatst.

Een overweg is een zwak punt op het vlak van de veiligheid

Elk jaar gebeuren er ongelukken op overwegen. Te veel mensen steken de sporen over als het licht op rood staat. Daarom willen we zoveel mogelijk fysieke kruisingen tussen spoor en weg afschaffen, want het niet naleven van de verkeersregels in de buurt van overwegen blijft veruit de belangrijkste oorzaak van ongevallen.

Het oversteken van de sporen

Een tunnel of brug zorgt ervoor dat men op een veilige manier de sporen kan oversteken. Daarentegen heeft een kruising tussen een rijbaan en het spoor een aantal nadelen, namelijk:

  • De veiligheid: sommige mensen steken het spoor over wanneer de seinen op rood staan, met het risico op een botsing met een trein;
  • De impact op de stiptheid: elk incident op een overweg heeft gevolgen voor het treinverkeer (vertragingen en afgeschafte treinen);
  • De kosten: de onderhoudskosten van een overweg liggen hoog (de onrechtstreekse kosten gelinkt aan ongelukken en schade door voertuigen, etc. niet meegerekend);
  • Het belsignaal: de wetgever heeft een decibelniveau opgelegd dat voldoende is om het belsignaal door iedereen te laten horen, wat omwonenden kan storen;
  • De kans op spoorlopen: een overweg is een opening op het spoorwegnet waarlangs bepaalde personen het spoordomein kunnen betreden, met alle risico's van dien (diefstal, enz.).

Bij het afschaffen van een overweg, heeft Infrabel drie opties:

  1. het volledig afschaffen van de overweg, met een keerpunt (de sporen kunnen dus niet overgestoken worden)
  2. het bouwen van een omleidingsweg
  3. het bouwen van een tunnel of brug

Het project

  • Bouw van een brug over de sporen (voltooid in 2022)
  • Aanleg van de rijweg (voltooid in 2023)
  • Aanleg van een helling om van de brug te komen aan Ourthe-zijde (aan de gang in mei 2024)
  • Definitieve afsluiting van overwegen nr. 7 (voorzien in november 2024) en nr. 8 aan de Rue d'Angleur (voltooid in november 2023)

We danken je voor je begrip en geduld. Onze teams stellen alles in het werk om de hinder tot een minimum te beperken.

Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.

We zoeken nieuwe talenten!

Elke dag werken we samen aan een veilig, kwalitatief en modern spoornet. Dat is onze bijdrage aan een duurzame mobiliteit voor de samenleving.
Kom werken bij een menselijk en stabiel bedrijf met tal van opleidings- en doorgroeimogelijkheden: jij bent ondernemer van je eigen carrière.

Meer weten > Werken bij ons

Medegefinancierd door de Europese Unie.