Bomen langs de sporen: mooi én veilig?
Iedereen geniet graag van een mooie groene tuin. Maar als je vlak bij het spoor woont, is het belangrijk om enkele regels te respecteren — voor jouw veiligheid én die van het treinverkeer.
Waarom opletten?
Bomen en struiken die te dicht bij het spoordomein groeien, kunnen ernstige risico’s veroorzaken:
- Ze belemmeren het zicht op seinen of voor onze collega’s.
- Ze kunnen op de bovenleiding vallen of kabels beschadigen.
- Ze kunnen op de sporen terechtkomen en een ontsporing veroorzaken.
- Vallende bladeren maken de sporen glad.
- Takken kunnen wissels blokkeren.
- Wortels kunnen zelfs muren of bruggen aantasten.
- Overhangend groen op het dienstpad dwingt onze collega’s om in het spoor te lopen — levensgevaarlijk!
Wat zijn de gevolgen?
Een boom op de sporen betekent stilstaande treinen, vertragingen en dure herstellingen. De eigenaar van het terrein draait op voor de kosten.
Wat kan jij doen?
Ook jij kan helpen om het spoor veilig te houden:
- Snoei je bomen regelmatig.
- Kap bomen die te dicht bij de sporen staan.
- Laat hierbij geen groenafval achter op Infrabeldomein.
Safety First! Denk aan je eigen veiligheid!
- Hou minstens 4,5 meter afstand tot het spoor.
- Betreed nooit het spoordomein.
Iedereen geniet graag van een mooie groene tuin. Maar als je vlak bij het spoor woont, is het belangrijk om enkele regels te respecteren — voor jouw veiligheid én die van het treinverkeer. Leer er meer over in deze video!
Download hier een handig overzicht!
In geval van nood
Dreigt een boom op de sporen te vallen? Bel dan onmiddellijk 1711 om het treinverkeer te stoppen. Let op: dit nummer is enkel voor noodgevallen.
Heb je toegang tot het spoor nodig of twijfel je of het snoeien een risico vormt? Contacteer Infrabel via ons contactformulier.

Veiligheidsmaatregelen
Algemene principes
Behoudens door de infrastructuurbeheerder toegestane afwijkingen moet de plantengroei langs de spoorwegen minimaal anderhalve meter korter gehouden worden dan de afstand tussen de voet van de plant en de dichtstbijzijnde spoorstaaf. De kap- en snoeiwerken moeten worden gepland voordat de plantengroei deze maximumhoogte bereikt.
Spoor in ophoging/ingraving
Wanneer de spoorweg op een grondverhoging of ingraving is aangelegd, wordt de afstand berekend tussen de voet van de plantengroei en de bovenrand van de grondverhoging of de ingraving.
Achter muren
Plantengroei die zich bevindt achter muren die langsheen de sporen zijn opgetrokken, moet op dezelfde hoogte van deze muren worden gehouden, behoudens toegestane afwijkingen door de infrastructuurbeheerder.