Overslaan en naar de inhoud gaan
Derde en vierde spoor.

Hansbeke - Derde en vierde spoor en stationsomgeving

We werken aan de aanleg van een derde en vierde spoor tussen Landegem en Aalter. In Hansbeke voorzien we een doortocht door de gemeente. Het gaat niet alleen over 2 extra spoorlijnen. We voorzien ook een nieuwe Rondweg, een nieuw station, een ontdubbeld rioleringsstelsel en de heraanleg van de aanpalende straten.

Locatie

Stationsomgeving Hansbeke

Planning

Begin: 11 februari 2019
Eind: 2024

Welke werken voeren we uit?

  • We leggen<twee extra sporen aan voor meer capaciteit op de spoorlijn tussen Brugge en Gent.De aanleg van twee nieuwe sporen moet de kustregio vlotter bereikbaar maken vanuit het binnenland en komt ook het goederenverkeer ten goede.
  • NMBS profiteerde daarvan om samen met ons de perrons in de verschillende stations op de spoorlijn te verhogen en te vernieuwen om de toegankelijkheid van station en trein te verbeteren. De perrons werden verhoogd en zijn voortaan uitgerust met schuilhuisjes, zitbanken, energiezuinige LED-verlichting, luidsprekers en blindengeleidetegels. Via comfortabele fiets-en voetpaden is de stationstunnel vlot en veilig te bereiken.
  • Er werd ook een nieuwe onderdoorgang voor voetgangers en fietsers aangelegd ter hoogte van het station van Hansbeke. Een brede, licht gebogen trappenpartij leidt naar een banaanvormig tunnelplein onder de sporen. Aan de andere kant ligt in symmetrie een andere trap naar boven. Bedoeling is dat dit een comfortabele trap van 11 en 12 treden wordt, met leuningen. Er worden fietsgeulen voorzien, zodat je de fiets aan de hand over de trap kan meenemen. Fietsers, rolstoelgebruikers of trappenhaters kunnen ook via een hellend vlak van 4,30 m breed naar het tunnelplein. Daarvoor moet je wel een stuk in de Merendreestraat gaan, ongeveer tot waar nu de tijdelijke toegang naar het perron richting Gent ligt. Aan de kant van de Nevelestraat is er een hellend vlak richting Zandestraat en een richting Reibroekstraat. Die laatste is iets minder breed en heeft wel tussenbordessen.
  • De stationsomgeving en aanpalende straten werden ook gemoderniseerd.De N461 en N437 zijn via een nieuwe weg verbonden, op die manier is het dorpscentrum van Hansbeke gevrijwaard van doorgaand verkeer. De Nevelestraat-Hansbekedorp kreeg een knip voor het autoverkeer ter hoogte van het spoor. Het doorgaande verkeer rijdt niet meer door het dorpscentrum, maar via een nieuwe rondweg rond Hansbeke met een tunnel onder het spoor. De nieuwe weg verlaat de Nevelestraat (N437) aan de Rostraat en sluit iets voorbij de Voordestraat terug aan op Hansbekedorp-Vaartstraat (N461). Alle verplaatsingen voor fietsers in de dorpskern zijn hetzelfde als voor de werken dankzij de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor. Tussen de Rostraat en de Zandestraat kwam er een dubbelrichtingsfietspad naast de nieuwe rondweg.
  • Tegelijk werd ook de fietssnelweg gerealiseerd tussen Aalter en Landegem.
werken uitgelegd aan de hand van deze afbeelding.

Wanneer werken we?

2024

  • Naast de werken die overdag plaatsvinden, werken we tijdens volgende nachten (van 23u-4u30):
    • 5-9 en 12-16 februari
      Allerlei afwerking over het volledige project
    • 11-15 maart
      Allerlei afwerking over het volledige project
    • 2-6 april
      Allerlei afwerking over het volledige project
    • 13-18 mei en 27 mei - 1 juni
      Allerlei afwerking over het volledige project
  • En doorlopend (24u/24) tijdens volgende weekends, telkens van zaterdagochtend (+-1u00) tot maandagochtend (+-4u30):
    • 10-12 februari
      Allerlei afwerking over het volledige project
    • 16-18 maart
      Lossen spoorstaven zaterdag tussen Landegem en Hansbeke met geluidshinder

Impact van de werken?

  • Wegens het gebruik van machines en spoorkranen zullen deze werken geluidshinder met zich meebrengen.
  • Tijdens de weekends wanneer er doorlopend gewerkt wordt, is het treinverkeer onderbroken. Meer informatie over de aangepaste dienstregeling kan je terugvinden via de reisplanner op de website van de NMBS of op hun app.

We danken je voor je begrip en geduld. Onze teams stellen alles in het werk om de hinder tot een minimum te beperken.

Het is jammer genoeg altijd mogelijk dat we de werkplanning moeten herzien, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer. Daarom is de timing die we meegeven steeds indicatief en is het altijd mogelijk dat die nog wijzigt.

Medegefinancierd door de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen.