Overslaan en naar de inhoud gaan

Oostkamp - Derde en vierde spoor en stationsomgeving

We werken aan de aanleg van de bedding van het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge. De stationsomgeving van Oostkamp zal ook worden heringericht. De gemeente en Aquafin maken van de gelegenheid gebruik om een gescheiden riolering aan te leggen.

Locatie

Zone Stationsomgeving
Everaertstraat, Bareelstraat, Gevaartsestraat

Planning

Contact

Welke werken voeren wij uit ?

  • Om de spoorbedding voor het derde en vierde spoor aan te leggen, verplaatsen wij de Everaertstraat en de Bareelstraat en leggen wij deze straten opnieuw aan. De gemeente Oostkamp en Aquafin voorzien ook een gescheiden rioleringsstelsel in deze zone.

  • In de stationsomgeving wordt het beschermd stationsgebouw en schuilhuisje verplaatst naar de overzijde van het spoor. Bovendien worden de perrons vernieuwd en verhoogd en komt er een nieuwe reizigersonderdoorgang. Het stationsplein zal aan de kant Patersonstraat komen te liggen. NMBS voorziet parkings en comfortabele, overdekte fietsenstallingen : 50 auto’s, 40 fietsen, 4 brom/bakfietsen kant Patersonstraat,  aan de andere zijde 28 auto’s, 76 fietsen, 4 brom/bakfietsen.

  • De fietserstunnel in de Gevaartsestraat zal worden vervangen door een nieuw exemplaar.

  • De spoorbedding voor het derde en vierde spoor zal worden aangelegd langs beide zijden van het spoor.

  • Als milderende maatregel zijn er geluidsmuren voorzien in twee zones: Warandestraat en ter hoogte van de stationsomgeving.

Wat zijn de fases van de werken? 

Een overzicht van de fasering per deelproject vindt u in de tijdslijn.

De deelprojecten zijn:

- Everaertstraat

- Bareelstraat

- Fietstunnel Gevaartsestraat

- Stationsomgeving

- Geluidsmuren

- Spoorbedding

Planning van de werken

Augustus
 

  • Nachten 6—8/08: plaatsen onderfundering in het perron.
     
  • Zaterdagnacht 17 op 18/08: Aanvullen perron
     
  • Weeknachten 19—23/08: Werken aan de nieuwe seinketen
     
  • Zaterdagnacht 24 op 25/08: Plaatsen noppentegels kant spoor B en verdere afwerking van de perrons.