Overslaan en naar de inhoud gaan
overweg.

Wezemaal - Vervanging overweg Langestraat

Wij vervangen de overweg van de Langestraat te Wezemaal door een wegtunnel.

Locatie

De Langestraat te Wezemaal

Planning

Begin: begin 2024
Eind: najaar 2025

Waar mogelijk willen we zoveel mogelijk overwegen vervangen door een brug, tunnel, parallelweg of fietspad. Het zoeken naar deze alternatieve mobiliteitsoplossingen gebeurt steeds in nauw overleg met lokale overheden.

In de stationsomgeving van Wezemaal vervangen we de huidige overweg in de Langestraat door een nieuwe wegtunnel. Parallel met de sporen komt er ook een fietsbrug voor de fietssnelweg F25 (een project van de provincie Vlaams-Brabant).

In samenwerking met NMBS, wordt ook de stationsomgeving en parking vernieuwd.

Stationsomgeving zicht Winkelveldbaan.

De wegtunnel

De wegtunnel bestaat uit twee rijvakken voor gemotoriseerd verkeer met aan weerszijden een verhoogd fietspad (1.75m breed). De tunnel is 3,80 meter hoog, waardoor hij ook toegankelijk is voor (lijn)bussen, vuilniswagens, hulpdiensten en gewone vrachtwagens. Een hogere tunnel zou veel langer moeten zijn, waardoor er zes bijkomende onteigeningen nodig zouden zijn geweest. Bovendien zou die hogere tunnel zwaar vrachtverkeer aantrekken, wat niet wenselijk is in de Langestraat.

Aan de kant van het station is een voetpad voorzien dat ook dienst zal doen als onderdoorgang om de 2 perrons van het station te verbinden.

Aan de kant van Heikant wordt het kruispunt tussen de Langestraat, Bessenlaan en Winkelveldbaan heraangelegd en iets verschoven.

Langestraat wegtunnel.

Aan de kant van Wezemaal wordt er een nieuwe aansluiting met de Kruisboogstraat voorzien. De Kruisboogstraat wordt een fietsstraat, waar fietsers voorrang hebben op auto’s en zal deel uitmaken van de fietssnelweg F25 Leuven - Aarschot.

De wegtunnel zal de doorstroming van het auto- en fietsverkeer verbeteren en de verkeersveiligheid in de stationsomgeving verhogen.

Kruisboogstraat aansluiting Langestraat.

Herinrichting stationsomgeving

In samenwerking met NMBS wordt ook de stationsomgeving en parking vernieuwd. Een aannemer is hiervoor aangesteld. De beide perrons worden heraangelegd en verhoogd om de reizigers toe te laten vlotter in en uit te stappen. Ook de uitrusting op de perrons zal vernieuwd worden en de perrons worden voorzien van een luifel. Er komt een grote parking ter hoogte van de Bessenlaan en er worden aan beide kanten van het spoor nieuwe overdekte fietsenstallingen met camerabewaking geplaatst. De stationsomgeving wordt ingericht als hoppinpunt met deelfietsen, deelauto’s en elektrische laadpunten.

Stationsomgeving.

De F25 in Rotselaar en nieuwe fietsbrug parallel aan het spoor

De fietssnelweg F25 Aarschot-Leuven vormt een autoluw alternatief voor de drukke Aarschotsesteenweg. De toekomstige fietssnelweg loopt grotendeels langs de spoorlijn Leuven-Aarschot en verbindt het station van Aarschot via Gelrode, Wezemaal, Rotselaar, Wilsele, Holsbeek-Plein en Kessel-Lo met het station van Leuven.

Er komt een fietsbrug ter hoogte van de Langestraat die zorgt voor een vlotte en veilige aansluiting van de fietssnelweg met de stationsomgeving van Wezemaal. De nieuwe fietsbrug komt parallel naast de sporen te liggen en overspant de nieuwe spoorwegtunnel van de Langestraat.

Het reeds aangelegde deel van de fietssnelweg wordt verlengd tot aan de nieuwe fietsbrug. Via een nieuwe fietstunnel onder de sporen wordt vanuit de Kruisboogstraat een fietsverbinding met de Heirbaan gerealiseerd en er komt een fiets- en voetgangersverbinding tussen de Valleilaan en de Kruisboogstraat. Vervolgens loopt de fietssnelweg aan de noordzijde van de sporen door tot in Aarschot. Voor dit deel diende de provincie Vlaams-Brabant in september de vergunningsaanvraag in.

Heraanleg fietspaden en rijweg

Gemeente Rotselaar vernieuwt tegelijkertijd met de werken aan het station ook de fietspaden op de Steenweg op Wezemaal en de Langestraat tussen de Sparrenstraat en de Vleugtweg. Meer info over de werken in Rotselaar: wegenwerken.

Fietssnelweg en fietsbrug.

Wat gebeurde er het afgelopen jaar?

Het afgelopen jaar vonden er voornamelijk werken plaats ter voorbereiding van de grote bouwkundige werken. Zo zijn de nutsleidingen in de Langestraat en Kruisboogstraat vernieuwd, zijn er woningen afgebroken aan de Langestraat, is er een gasleiding onder het spoor geplaatst en zijn waar nodig keerwanden gezet langs de Kruisboogstraat en Langestraat.

Daarnaast zijn al heel wat rioleringswerken uitgevoerd. Er zijn voorbereidende werken gedaan voor de overkoppeling van de riolering tussen beide delen van de Langestraat. In de Bessenlaan is een nieuw rioleringsstelsel gelegd en zijn de wegeniswerken aangevat. De onderfundering en de boord-stenen zijn al geplaatst. Ook in de Kruisboogstraat en Langestraat zijn de rioleringswerken aangevat.

Er was een bemaling voor de pers- en ontvangstput voor een collector van Aquafin, die vervolgens met een persing onder het spoor is gelegd. Aan het spoor werd al één helft van de perrons grotendeels vernieuwd en de voetgangersbrug werd geplaatst na de plaatsing van damwanden en funderingsplaten

nutsleidingen wezemaal.
voetgangersbrug Wezemaal.
Planning.

Impact van de werken

  • Omwille van het gebruik van machines en spoorkranen kunnen deze werken geluidshinder met zich meebrengen of kan er werfverkeer zijn. De omwonenden worden met een bewonersbrief op de hoogte gebracht wanneer dit precies zal zijn.
  • Het station Wezemaal blijft gedurende de werken functioneel, met uitzondering van de weekends dat er geen treinverkeer is.

Mobiliteit tijdens de werken

Om de werken te kunnen realiseren, zal de huidige overweg in de Langestraat worden afgesloten. Er wordt in samenspraak met de gemeente een omleiding voorzien.

Deze omleiding zal ingericht worden via de N19 Aarschotsesteenweg / Stationsstraat / Torenstraat / Steenweg op Wezemaal. Meer info over de mobiliteit in Rotselaar: www.rotselaar.be/wegenwerken.

Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van het tunneltje ‘Pad onder ‘t spoor’. Voor treinreizigers en voetgangers wordt er een tijdelijke passerelle met fietsgoot voorzien over de sporen vanaf maart 2024.

 
Hoe rijden de bussen van De Lijn?

De buslijnen 335 en 512 zullen tijdens de uitvoering van de werken een aangepaste route volgen. Meer info via de routeplanner van De Lijn.

Omleiding.
Blijven de stationsparking en fietsenstallingen toegankelijk tijdens de werken?

Tijdens de werken zullen de stationsparkings slechts deels toegankelijk en mogelijk moeilijk bereikbaar zijn. De rekken voor het stallen van de fietsen worden maximaal in stand gehouden. Ook de blue bikes blijven toegankelijk. Bij omleidingen wordt bewegwijzering voorzien. Wanneer de overweg is afgesloten, wordt de fietsenparking ingericht op het terrein tegenover de kippenwinkel. De overige ruimte op het terrein is beschikbaar om andere voertuigen te parkeren.

De laatste brochure van dit project kan je hier terugvinden.
De infopanelen van de infomarkt kan je hier terugvinden.
De afbeeldingen die een zicht geven op de toekomstige stationsomgeving kan je hier terugvinden. Het zijn echter simulatiebeelden. De finale situatie kan hier licht vanaf wijken.

Medegefinancieerd door de EU.