Overslaan en naar de inhoud gaan

Unfinished stories

Het onvoltooide verhaal van Charlotte: rode draad van onze nieuwe campagne

Donderdag 24 juli 2014, Charlotte beslist om enkele foto’s te nemen op de drukke spoorlijn Ottignies – Brussel. Het waren haar laatste foto’s, ze werd aangereden door een trein. Haar onafgewerkte levensverhaal staat centraal in onze nieuwe sensibiliseringscampagne en herinnert mensen eraan hoe gevaarlijk het is om risico’s te nemen op de sporen. In 2020 kwamen in België 14 mensen om het leven bij een ongeval op of rond de sporen.

De nieuwe sensibiliseringscampagne van Infrabel kreeg de naam ‘Unfinished Stories’, naar het tragisch onafgewerkte verhaal van Charlotte, een meisje dat altijd 12 jaar zal blijven … Op donderdag 24 juli 2014 waagde ze zich op de sporen in Groenendaal om enkele foto’s te nemen. Een selfie kostte haar het leven.

Nu richt Infrabel zich, samen met de mama van Charlotte, tot iedereen die, soms opzettelijk en soms zonder het te beseffen, zijn leven in gevaar brengt in de buurt van de sporen. Het verhaal van Charlotte, verteld door haar moeder, beschouwen we als een soort reddingslijn voor alle mensen die onvoorzichtig zijn … Een manier om hen te waarschuwen, zodat hun naam niet wordt toegevoegd aan de lijst onafgewerkte levensverhalen.

Klik hier om het verhaal van Charlotte verder te ontdekken, verteld door haar eigen moeder, en in beeld gebracht door kunstenaar Seppe De Meyere. Het kunstwerk werd bewust niet afgewerkt, zoals het levensverhaal van Charlotte blijft het onvoltooid.

Minder ongevallen, zwaardere tol op de sporen

In 2020 telden we 23 ongevallen aan overwegen, tegenover 45 in 2019. Nog nooit was het aantal ongevallen aan overwegen zo laag … Dit lijkt misschien goed nieuws. Maar deze daling is voor een groot stuk te wijten aan de coronacrisis., Door de lockdown en telewerk waren er minder voertuigen op de weg en er was ook een vermindering van het treinverkeer (Treindienst van Nationaal belang). We registreerden in 2020 316 incidenten aan overwegen (bv. kleine botsingen met slagbomen) die een gemiddelde vertraging van 1u30 veroorzaakten (t.o.v. 348 incidenten en 1u47 vertraging in 2019).

Daarnaast werden vorig jaar werden ook minder gevallen van spoorlopen vastgesteld: 614 in 2020 tegenover 705 in 2019. Ook in 2020 had spoorlopen een grote impact op de stiptheid: dit veroorzaakte 95.943 minuten vertraging, of gemiddeld 4u22 per dag. Bij melding van een spoorloper wordt, uit veiligheid, het treinverkeer op die plaats immers volledig stilgelegd.

Helaas weerspiegelt deze daling zich niet in het aantal slachtoffers. In 2020 vielen er nog steeds 9 doden en 4 zwaargewonden door ongevallen aan overwegen (tegenover 7 doden en 6 zwaargewonden in 2019). Het niet respecteren van de verkeersregels blijft de belangrijkste oorzaak van deze ongevallen. Spoorlopen kostte aan nog meer slachtoffers het leven. Door dit levensgevaarlijke gedrag stierven vorig jaar 5 mensen. 7 spoorlopers raakten zwaargewond (tegenover 1 dode en 3 zwaargewonden in 2019).

Blijven inzetten op preventie en sensibilisering

Ook vorig jaar bleef Infrabel onvermoeibaar inzetten op maatregelen om spoorlopen te ontmoedigen. Zo werd er 5km aan extra afsluitingen geplaatst aan de zogenaamde hotspots op het Belgische spoorwegdomein. Dat zijn de plaatsen waar waar spoorlopen frequent voorkomt. Maar hoe graag we dit ook zouden willen, geen enkele infrastructuurmaatregel volstaat om dit gevaarlijke gedrag volledig uit te roeien. Alleen het respecteren van de regels kan de veiligheid van iedereen 100% garanderen. We hopen dat de “reddingslijn” van Charlotte, de herinnering aan haar onvoltooide verhaal, helpt om in de toekomst nieuwe drama’s te vermijden.